Ajatuksilla on merkitystä painonhallinnassa

Kaupallinen yhteistyö: weightfulness.com

Oletko hotkija, kuten minä, ja lautanen on tyhjä ennen kuin huomaatkaan? Oletko koskaan miettinyt, että ajatuksilla ja läsnäololla voi olla merkitystä painonhallinnassa? Bingo! Nyt sinulla on mainio mahdollisuus kokeilla pian julkaistavan suomenkielisen painonhallinta-appsin prototyyppiä, joka löytyy osoitteesta weightfulness.com.

Appsin on tarkoitus ilmestyä loppuvuodesta ja jotta se olisi valmistuessaan paras mahdollinen, sille kaivataan nyt käyttäjiä ja sinun kokemuksiasi halutaan kuulla. Kokeilin ajatustreeniä kaupallisessa yhteistyössä tietokirjailija, valmentaja ja filosofian lisensiaatti Paula Salomaan ja hänen tiiminsä kanssa. Erityisesti mieltä treenaava ohjelma sisältää kolme erilaista kuudesta yhdeksään minuuttiin kestävää nauhoitetta, joita kuunnellaan kolme viikkoa.

Kokeile ilmaista treeniä. Ehkä opit jotain uutta.

No miksi kuunnella nauhoitteita? Pätkien tarkoitus on kasvattaa tietoisuutta. Ennen kaikkea ne opettavat kehittämään omaa mieltä, jotta myös ratkaisut ruokakaupassa, jääkaapilla ja lautasen äärellä olisivat terveydelle ja painolle suopeampia. Lämpimästi voin suositella kokeilemaan tätä ilmaista treeniä. Ehkä oivallat jotain uutta laihduttamisesta, kuten itse tein kuluneen kolmen viikon aikana.

Suurin osa ruokaan liittyvistäkin valinnoista jää noteeraamatta

On tosi hurjaa, että ihminen tekee joka päivä noin 200 ruokaan liittyvää valintaa, mutta vain 15 niistä tietoisesti! Itsekin toimin ruoan suhteen kuin automaattiohjauksella, erityisesti jos olen väsynyt, stressaantunut tai pyörtymässä nälästä! Paremmat valinnat kuitenkin ohjaavat kohti terveellisempää elämää ja itselle sopivampaa kilomäärää. Kokemuksestani tiedän, että ne huonommat valinnat taas vievät kuin automaattisesti tyhjentämään jääkaapin, ahtamaan itseensä jättilautasellisen ruokaa tai syömään koko suklaalevyn muutaman palan sijaan.

Viimeiset kuusi vuotta olen jojotellut painoni kanssa. Tällä hetkellä ylimääräistä löytyy vielä reilu kymmenen kiloa ja rasvaprosenttini on päälle 30. Kilojen kanssa ei ole niin nuukaa, sillä lihas painaa läskiä enemmän ja urheilen paljon, mutta haluan, että rasvaprosentti on terveellisimmissä lukemissa.

Ajatusten merkitys ja läsnäolon voima ovat itselleni tuttua kauraa, mutta kas vain, niinpä en ollut juurikaan ajatellut niiden merkitystä ruokailuissa tai painonhallinnassa. Oikeastaan kai koskaan. Ja kuitenkin ajatusten ja sen, että on tässä hetkessä ja tiedostaa mitä NYT tapahtuu, voima on valtava.

Kun olet tässä ja nyt, teet parempia ruokaan liittyviäkin valintoja.

Pikaratkaisut eivät toimi koskaan 

Itse en usko millään elämän alueella siihen, että mikään pikaratkaisu toimii pidemmän päälle. Jos haluaa oikeasti muuttaa elämässään jotain, on pakko jaksaa pureutua pulman syyhyn ja sen seuraukseen eikä käyttää laastareita. Ja jos vain porskuttaa eteenpäin eikä mieti, mitä miettii, on aika vaikeaa löytää ratkaisuja, kun ei ehkä ole tiedostanut pulmaakaan.

Laihduttamisessa pikadieetti on se laastari, joka harvoin toimii kellään. Itse olen toki laihtunut erinäisin epämääräisinkin keinoin, mutta kilot ovat palanneet korkojen kera, jokainen kerta. Sen sijaan kun pureutuu ajatuksiin, parantaa läsnäoloa tässä hetkessä ja keskittyy tuntemaan ja tunnustelemaan kehoaan, voi ratkaisuja syntyä.

Treeni toimii myös kännykässä ja sen voi kuunnella kuulokkeilla vaikka lounastunnilla.

Hotkija oppi hidastamaan nauhan avulla 

Nauhoitteen miesääni puhuu miellyttävällä äänellä, enkä kyllästynyt häneen kolmen viikon aikana. Ohjeet ovat selkeät eikä kuuntelijan tarvitse tehdä mitään temppuja.

Ensimmäinen nauhoite opettaa tietoista syömistä. Olen meidän perheen hotkija ja aina ensimmäisenä valmis ruokapöydässä, mikä joskus ärsyttää muita ja itseänikin se hävettää. Kun nauhoitetta kuunnellessani keskityin tuntemaan jalkapohjani lattiassa sekä sisään ja ulos virtaavan hengityksen, niin pystyin palauttamaan sen fiiliksen mieleeni vaikka työkaverien kanssa lounastaessa. Kun keskittyy kroppaan ja hengitykseen, ruokailutilanne hidastuu, eikä välttämättä tule ahmittua tai ainakaan ahmittua liikaa ruokaa. Nauha muistutti myös pureskelemaan ruoan hitaasti, mikä nopeuttaa ruoansulatuksen alkamista.

Ja kun riittävästi toistaa, alkoi oppi mennä perille meikäläisellekin. Nauhojen harjoituksia on tarkoitus tehdä kerran päivässä viikon ajan, mutta niitä voi toki toistaa montakin kertaa päivässä, jos haluaa. Kolme viikkoa on lyhyt aika muuttaa mitään perusteellisesti. Salomaakin totesi, että jos haluaa perustavanlaatuista muutosta, useamman on jatkettava treeniä vuosi puolitoista.

Mitä hyötyä sitten tietoisesta syömisestä on? No ainakin huomasin sen, että kun keskityin ruokailutilanteeseen ja pureskelin ruoan perusteellisemmin  hotkimisen sijaan, tunsin itseni kylläiseksi tavallista pienemmällä ruokamäärällä.

Toisessa nauhoitteessa kävellään ryhdikkäästi ja keskittyneesti ja siirretään huomiota vuoroin kehoon ja ajatuksiin. Kun pystyy tyhjentämään mieltään, oppii harjoituksen mukaan paremmin myös lopettamaan syömisen silloin kuin haluaa. Tämä oli itselleni selkeästi vaikein treeni. Tällä hetkellä töissä on niin paljon hauskuuksia meneillään, että käyn jatkuvasti aika ylikierroksilla. Tuntui, että päässäni pyöri ihan valtavasti ajateltavaa, eikä ajatusmylly millään hiljentynyt kokonaan. Mutta siinä harjoitus toimi, että pystyin vaihtamaan ajatuksiani negatiivisesta myönteiseen, kuten kehotettiinkin. Ja muistinpa muuten sen, että pitäisi taas alkaa meditoida!

Kolmas harjoitus tehdään lattialla maaten. Siinä nostetaan lantiota ja samalla opetellaan kiinnittämään huomiota joko itsen sisäpuolelle tai johonkin ulkoiseen, minne nyt haluaakaan. Kun keskittyminen paranee, pystyy maltin ja ehkä järjenkin säilyttämään myös vaikeissa tilanteissa, kuten ruokaan liittyvien mielihalujen kanssa. Ei oikeasti syökään koko sipsipussia, vaan pari lastua riittää. Tai kaupassa ohittaa karkkihyllyn ehkä kokonaan ilman pysähtymistä.

Nauhoitteiden kuunteleminen ja harjoitusten tekeminen oli itse asiassa aika hauskaa ja kolme viikkoa jaksoi mielenkiintoni pysyä yllä. Kun oli uuden harjoituksen aika, linkki kolahti suoraan sähköpostiin, ah, miten vaivatonta.

Tsemppiä kaikille meille, jotka ponnistelemme kilojemme kanssa. Välillä ei uskoisi, miten vaikeaksi ainakin minä itse olen tehnyt koko painonhallinnan, joka kuitenkaan ei ole mitään rakettitiedettä. Siitä Weightfulness.com muistuttikin ihanasti. Moni asia on kiinni ajatuksista, myös paino, ainakin osittain. Mielen treenaaminen on yhtä tärkeää kuin fyysinen rasituskin. Kun tietää, mitä pääkopassa liikkuu, on paljon helpompi tehdä ihan mitä tahansa valintoja.

Mahtavaa hyvien valintojen päivää!

Jenny

Nam.