Elämäni kunnossa -nelikymppisenä ja kutsu lukijailtaan

Tipaton jatkuu kolmatta kuukautta, herkkulakko voi paksummin kuin allekirjoittanut ja rauta nousee! Jooga, sali ja juoksu rytmittävät viikkoa eivätkä enää tunnu pakkopullalta, kuten alussa joitain kuukausia sitten. Nelikymppisenä elämäni kunnossa -elämäntapamuutokseni siis jatkuu vahvasti ja meikäläinen vahvistuu, kaventuu ja pienentää terveysriskejä into pinkeänä. Tammikuussa kerroin LähiTapiolan älyhenkivakuutuksesta, joka auttaa voimaan paremmin. Nyt kaupallinen yhteistyö LähiTapiolan kanssa on edennyt toiseen postaukseensa. Sen tiimoilta kutsun seitsemän blogini lukijaa Espooseen Ison Omenan LähiTapiolan toimipisteeseen tiistaina 21.3. klo 18, mutta siitä lisää postauksen lopussa.

Tässä oon. Ja yritän kaikille selittää, etten laihduta, vaan treenaan ja elän terveellisemmin ja kiinteydyn.

Vaa’alla kahdesti kuussa

Tammikuuhun verrattuna myönteisiä muutoksia on tapahtunut paljon. Painoa putosi alussa suhteellisen vaivatta viisi kiloa (lähtöpaino 81 kg), mutta nyt painonlasku on toistaiseksi jumiutunut paikalleen, mutta huomaan vaatteista, miten keho kiinteytyy. En myöskään tuijota vaakaa kovinkaan aktiivisesti, vaan astahdan sille kerran parissa viikossa.

Ruokarytmini on säännöllisempi ja myös ateriat terveellisempiä, aamuisin vakioaamupalani on rahka hedelmillä ja pähkinöillä. Töissä lounaaksi syön useimmiten salaatin (tällä hetkellä katkaravuilla ja avokadolla) ja välipalaksi banaanin ja kourallisen pähkinöitä. Näiden jälkeen ei iltaisinkaan tee mieli tyhjentää jääkaappia, vaan joko syön pelkän lämpimän iltaruoan tai sitten pari leipää iltapalaksi kotona. Vettä juon pari kolme litraa päivässä.

Nam!

Tammikuun ensimmäisenä päivänä alkanut tipaton jatkuu yhä menestyksekkäästi. Muutaman kerran on tehnyt mieli kuohujuomaa, mutta olen esimerkiksi ollut juhlimassa parit bileet vissyn voimalla. Viikonloppuaamuisin olo on ihanan raikas ja rutiiniksi on muodostunut juoksulenkki aamukahvin jälkeen. Se ei onnistuisi, jos illalla olisi ottanut kolpakon viiniä!

Helmikuussa herkkulakko meni ihan reisille ja söin enemmän makeaa kuin pitkään aikaan. Nyt maaliskuun olenkin sitten totaalisessa herkkulakossa, eikä se ole ihme kyllä alkuun, joka on useimmiten ollut itselleni se vaikein osa, tehnyt tiukkaakaan. Supermielenkiintoista sen sijaan on tarkkailla, kuinka paljon kaikissa mahdollisissa tilanteissa makeaa onkaan tarjolla. Sitä on ihan kaikkialla!!!! Uskon, että maaliskuussa alkaakin tapahtua myös elopainossani. Motivaatio on kohdillaan ja herkkuja ja alkoholia lukuun ottamatta en kiellä itseltäni mitään.

Tämä on nykyään herkkuani! Rahkaa ja hedelmiä. Mums.

Treenit suunnittelen työpäivien hektisyyden mukaan

Treenit kulkevat, mutta niiden rankkuus ja pituus vaihtelevat töiden hektisyyden mukaan. Jos työpäivä on ollut sellainen, että olen ihan kierroksilla, kova treeni ei omalla kohdallani aina oloa paranna. Palauttava ulkoilmassa juostu lenkki sen sijaan kyllä tai sitten ihana joogatunti lähisalilla. Joskus taas tuntuu siltä, että on pakko päästä painelemaan täysillä. Salilla olen tehnyt kovia intervallijuoksupätkiä juoksumatolla ja vihdoin olen päässyt salille sen kaksi kertaa viikossa. Uusi suosikkiliikkeeni on Thruster kympin kahvakuulilla. Siinä tehdään ensin (syvä) kyykky ja sitten noustaan ylös niin, että samalla pusketaan painot ylös. Ja kroppa kiittää!

Thruster, lempiliikkeeni!

Pari viikkoa sitten kävin treenaamassa myös personal trainer Sami Sallisen kanssa, jonka voi sitten tavata lukijaillassa. Pääsin treenaamaan Espoon Keilaniemessä yksityisellä salilla. Sami haki minulle vaihtelua omiin treeneihini, joten kaikki liikkeet tein tasapainon haastavan Terra-Core-pötkylän päällä. Askelkyykky, pystypunnerrus, selkäliike, vatsaliike, punnerrus ja burpee, nyt joitain mainitakseni, sai tasapainopötkylästä uutta haastetta. Tuli hiki ja sykkeet nousivat ja treeni oli hauska.

Inhokkivatsaliikkeeni Terra-Corella ja jumppapallolla. Vaati keskittymistä!

Palaudun öisin, päivisin en niinkään

FirstBeat-mittauksessa tammikuussa kävi ilmi, että palaudun öisin hyvin, mikä oli ihanan helpottava asia entiselle pätkänukkujalle ja hyvälle heräilijälle. Sen sijaan päivien aikana palautuminen ei sujunut ihan toivotulla tavalla, ja myös viikonloppuisin stressikäyrät olivat pitkin päivää kohollaan. Kaikki toki ei merkinnyt huonoa stressiä, mutta palautumiseen olen kiinnittänyt rutkasti huomiota ja viimeksi tällä viikolla postasin seitsemän keinoani palautua huonosta stressistä.

Tällä kertaa tämä pysyväksi jäävä elämänmuutos on sujunut helposti, liikunnasta on tullut taas vahva osa arkeani ja motivaationi on kohdallaan. Ehkä se on tämä ikäkin, että alkaa miettiä erilaisten sairauksien mahdollisuuksia ihan eri tavoin ja myös huomaa sen, ettei kehokaan ole enää kuin kakskymppisellä.

Hyvinvointia ei voi vain ohittaa ja odottaa, että joku muu treenaa puolestani tai muuttaa elämäntapoja terveellisemmäksi. Kyllä se on ihan jokaisen oma tehtävä ja myös valintakysymys, mikä elämässä itselle on merkityksellistä. Eikä sitä paitsi nykyajan vaatimuksia, paineita ja hektistä meininkiä kauaa jaksa, jos on ihan rapakunnossa. Kyllä oma hyvinvointi on se pakka, johon kaikki nojaa ja sitä kannattaa vaalia niin hyvin kuin se kussakin elämäntilanteessa on mahdollista.

Tule lukijailtaan!

Ja nyt se iloinen uutinen, saan ottaa mukaani seitsemän blogini lukijaa lukijailtaan, joka siis järjestetään Espoossa Ison Omenan LähiTapiolan toimipisteessä tiistaina 21.3. klo 18! Tapahtumassa saat tietoa hyvinvoinnista, ilmaisen kehonkoostumusmittauksen ja meitä hellitään myös syötävällä. Arvon paikat kaikkien tähän postaukseen vastanneiden kesken sunnuntaina 12.3. Jos pääset paikalle tuolloin 21.3., kannattaa osallistua: paljasta yksi vinkkisi, miten sinä huolehdit joko henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnistasi.

Mahtavaa päivää!

P.s. LähiTapiolan sivuilta löydät ilmaisia hyvinvointiwebinaareja, joissa jaetaan tärkeää tietoa hyvinvoinnista!

Yhteistyössä LähiTapiola

14 comments

  1. Huolehdin omasta hyvinvoinnistani hyvällä ruualla, levolla, lukemalla hyviä kirjoja ja tekemällä pitkiä kävelylenkkejä metsässä koiran kanssa. Nämä asiat tuovat niin paljon hyvää fiilistä itselle, että väkisinkin voi hyvin ♥

  2. Kiitos Jenny innostavista hyvinvointivinkeistäsi ja iloa ja tsemppiä edelleen sun hienoihin elämäntapamuutoksiin! Mulle yksi henkisen hyvinvoinnin lähde on jo pitkään ollut omien ajatusten ja tunteiden tunnistaminen ja läpikäyminen päiväkirjaan kirjoittamalla. Silloin omassa päässä olevat asiat monesti selkeytyvät ja konkretisoituvat.

  3. Pyrin saamaan hyvän tasopainon elämään liikunnan, riittävän levon, säännöllisen ruokailun ja hyötyliikunnan avulla sekä henkistä hyvinvointia on viettää aikaa ystävien kanssa. Koneella paljon istuessa kropan liikkeelle saanti tärkeää, ettei jumiudu ja jaksaa arjen kiireessä. Kahvakuulien avulla kotona saa nopeankin treenin tehtyä hyvin.

  4. Uni, meditaatio, liikunta kaikkia sopivasss suhteessa

  5. Uni vähintään 8 h yössä, ja iltaisin sängyssä lukeminen sen sijaan että näpräisin älylaitteita. Jooga ja uutena mielenkiinnon kohteena japanilainen shindo!

  6. Uni ja mindfullness ☺😉☺

  7. Ritva Pasanen

    Hei Jenny, seuraan mielenkiinnolla sun blogia ja innostun välillä itsekin treenaamaan kuntosalilla eri välineillä. Olen saanut monta vinkkiä sun harjoittelustasi kuntosalilla. Raikkaassa ulkoilmassa liikun mielelläni. Nyt talvisaikaan hiihdän pertsaa tai vapaalla tyylillä. Tänään meni 10 km luistellen tosi jäisellä ladulla Paloheinässä, mutta kevään aurinko antoi lisäpontta hiihtoon. Myös jooga ja pilates antaa keholle lisää energiaa ja tasapainottaa hektistä työelämää. Niin monta tapaa on miten voi liikkumalla parantaa hyvinvointia ja pitää terveyttä yllä kunhan vaan löytää itselleen sopivimman. Aurinkoa päivääsi☀

  8. uni ja mindfullness ovat tärkeät hyvinvointipalikkani.

  9. Hektisen työn aiheuttamia ylikierroksia tasoittelen joogaamalla :)

  10. Ihan mahtavaa Jenny! Huippua seurata sun elämäntapamuutosta ja hienosti näyttää etenevän! <3 Mun yksi vinkki hyvinvointiin on balanssiin pyrkiminen, tosin siihen liittyy aika monta asiaa! Riittävästi unta, ravitsevaa ruokaa, liikuntaa, ulkoilua ja lepoaikaa sekä aikaa perheen ja ystävien kanssa. Aina se ei ole helppoa eikä onnistu, mutta siihen on hyvä pyrkiä! Ihanaa sunnuntaita!

  11. Marja Liisa Lehtimäki

    Kuulostaa upealta. Liikuntaa vireyden ja voimien mukaan. Rankan työpäivän päätteksi on mahtavaa kiiruhtaa ulos keväiseen luontoon kävelemään ja nauttimaan hiljaisuusesta. Viikonloput ja alkuviikon ma ja ti sopivat kovempaan treenaamiseen kuntosalilla. Ruokailu väsyneenä on joskus hankalaa, mutta ennakkoon suunnittelemalla terveellistä ruokavaliota on helpompi noudattaa!

  12. Fyysisellä puolella kyykkyjen teko on helppo ja nopea taukoliikunta istumisen lomaan.

  13. Ehkä minulle tärkein hyvinvoinnin palikka tällä hetkellä on uni. Siihen on auttanut se, että puhelin iltaisin latautumaan n klo 21-22 . Ennen somettamisen takia unille pääsen vasta aikaisintaan 23, vaikka väsytti jo paaaaaljon aiemmin.

  14. Sanna Lehtinen

    Olen oppinut hölläämään vähän, henkisesti ja fyysisesti, joten treenikin kulkee paremmin, uni on laadukkaampaa ja ei tee mieli ahmia pelkkää makeaa. Helpotti oikeastaan heti,kun antoi itselleen vähän siimaa ja alkoi kuuntelemaan,mitä oikeasti just nyt kaipaa, keho tietää. Balanssi 👍

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *