Kaksi kirjaa, jotka auttavat painonhallinnassa

Tiesitkö, että suomalainen syö keskimäärin kilon painoisia lounaita, jos saa ottaa ruoan itse lautaselleen? Se tarkoittaa 25-100 prosenttia liian suuria pääruoka-annoksia. Pitkin alkuvuotta olen selaillut kahta kirjaa, jotka auttavat minua painonhallinnassa.

Toinen on jo aiemmin ilmestynyt inspiroivan Reijo Laatikaisen ja Henna Rannikon Toimistotyöläisen ruokapäivä (TalentumPro 2015), toinen Soili Soisalon ja Eeva Voutilaisen Ruokarytmi (Tammi 2017). Kumpikin sisältää kiinnostavaa tutkimustietoa, mutta asioista puhutaan ymmärrettävästi ja motivoivasti. Ruokarytmi pitää lisäksi sisällään kymmeniä reseptejä ja on visuaaliselta ilmeeltään houkuttelevampi.

Kirjat on saatu kustantajilta. Ruusut puolisolta.

Omat ruokailuni olen saanut säännöllisiksi nyt pienen säätämisen avulla ja jos en vielä vajaa pari vuotta sitten syönyt ollenkaan aamupalaa kuin erikoistilanteessa, en voisi enää kuvitella olevani syömättä sitä. Aamupalani on kyllä valitettavan yksipuolinen, sillä lähes aina tulee syötyä rahka hedelmillä. Se täyttää vatsani niin, että selviän lounasaikaan helposti. Useimmiten syön lounaaksi salaatin, mutta eilen kävin pizzalla työkaverin kanssa. Mutta kuten kuvasta näkee, siinä oli niin paljon rucolaa, että kyseessähän oli salaatti pienellä pizzapedillä, kuten eräs kommentoi Instagramiini! Joka tapauksessa tutkimustietoa on, että aamupalan nauttiminen nostaa vireystasoa myös iltapäivällä! Ja lounas vaikuttaa myös jaksamiseen ja iltapäiväväsymykseen. Kumma kyllä tuo pizza oli sen verran ohukainen, ettei se alkanut nukuttaa, kuten raskaat hiilariannokset usein.

Suuri salaatti pikkuruisella pizzapedillä!

Ruokarytmi-kirjassa kerrotaan, miten itselle sopivalla rytmillä voi tukea jaksamista ja aineenvaihduntaa ja kuinka säännöllinen syöminen auttaa pysymään normaalipainossa. Itse olen selkeästi aamuvirkku, tänäänkin kampesin itseni vaivatta sängystä ylös kello 5.15, jotta voisin kirjoittaa tämän postauksen. Aamupalan aika on sitten viimeistään noin yhdeksän kieppeillä, jolloin edellisestä ruoastani on kulunut jo 14 tuntia.

Kirjassa todetaan, että elimistömme toimii hyvin, kun syömme kolmen ja viiden tunnin välein hereillä ollessamme. Lukuunottamatta tuota yön aikaista paastoa tuo rytmi toimiikin itselläni mainiosti. Taukojenkin pito on tärkeää, koko ajan ei voi puputtaa jotain, koska silloin Ruokarytmi-kirjan mukaan veren sokerimäärä ja insuliini pysyvät koholla. Ja silloin rasvat juuttuvat rasvakudokseen eikä niitä käytetä energiaksi.

Liian pitkät ruokatauot myös altistavat syömään liikaa seuraavalla aterialla. Moni tietää fiiliksen, kun lounas on jäänyt väliin ja kotiin tullessa voisi tyhjentää jääkaapin. Ja välillä se ei jää pelkäksi aikomukseksi.

Nukkumattomuus lihottaa

Erityisen kiinnostavaa tietoa kummassakin on univajeen vaikutuksesta painonhallintaan. Huonolla unella ja lihomisella on yhteyksiä. Univaje pienentää energiankulutusta, mutta ikävä kyllä lisää näläntunnetta ja ruokahalua. Kun oma kuopukseni heräili jatkuvasti ensimmäiset pari vuottaan, aloin turvautua päivittäin cokis-pulloon ja suklaapatukkaan. Ne tuntuivat hetkellisesti virkistävän, mutta sen hetkellisen virkeystason nousun jälkeen olo oli entistä väsyneempi.

Univaje saattaa edesauttaa myös kakkostyypin diabeteksen syntymistä, koska se sekoittaa sokeriaineenvaihduntaa. Ei hyvä, ei sitten ollenkaan.

Itsellä ruokailuissa toimii kyllä parhaiten säännöllisyys. Kun syön riittävän säännöllisessä tahdissa, en sorru ahtamaan itseeni jättimääriä ruokia yhdellä kerralla. Jos lounas jää väliin, se näkyy työtehossa. Siksi itse pidänkin sekä aamupalaa että lounasta päivän tärkeimpinä aterioina. Säännöllisyys ruokailuissa ei ole tullut itsekseen, vaan harjoittelun kautta. Mutta niinpä vain miten sattuu syöjäkin voi opetella itselleen sopivan ruokarytmin, ja siinä kumpikin näistä kirjoista toimii apuna.

Laatikaisen mukaan jopa 200 000 suomalaista jättää päivittäin lounaan syömättä. En voi kuin ihmetellä, millä he jaksavat ja mitä illalla tapahtuu, kun jääkaapin ovi aukeaa.

Millainen sinun ruokarytmisi on?

P.s. Ruokarytmi-kirjan resepteistä aion ensin kokeilla porkkanalettuja, siemennäkkäriä ja täytettyjä kesäkurpitsoja!

2 comments

  1. Hei kiitos kivoista kirjavinkeistä! Rakastan ruokakirjoja, ja nämä vaikuttivat siltä, että itsekin saisin näistä aika paljon irti.
    Ja nam, porkkanalettuja! :)

    1. Kiva juttu, Nanne! Mulla on kasa ruokakirjoja tuolla odottamassa, kun vain saan tartuttua toimeen ja kokattua niistä jotain. Mun tän vuoden tavoite on alkaa laittaa ruokaa :) Kyllä sitä välillä teenkin, mutta aina samaa…
      Ihanaa viikonloppua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *