Ole paras ystäväsi – huolehdi omasta hyvinvoinnistasi

Milloin sinä olit viimeksi itsellesi ystävällinen? Milloin teit viimeksi asioita, koska halusit? Milloin nostit itsesi arkesi kärkipäähän, siis sinne top3-listalle?

On tärkeää olla ystävällinen ja tehdä asioita toisten vuoksi, mutta on tärkeää tehdä niitä myös itselleen. Jos minä olen laiminlyönyt itseäni, huomaan sen pian. Fiilis on jotenkin tympeä ja alakuloinen, onneksi nykyään vain hetkellisesti. Silloin tiedän heti, että aha, rouva on taas jättänyt itsensä heitteille.

Ei tarvitse tehdä ihmeitä. Pienet asiat ovat suuria juttuja!

Sitä paitsi jos ei huolehdi omasta hyvinvoinnistaan, miten jaksaa huolehtia toisten hyvinvoinnista? Ajattelen, että omasta hyvinvoinnista huolen pitäminen on lahja ja palvelus jokaiselle aina perheestä työkavereihin ja kaikkiin, joita päivän aikana tapaa. Aina ei jaksa eikä aina huvita ja joskus kahlaa niin tummissa ja syvissä vesissä, ettei vain saa aikaiseksi. Mutta jos on päästänyt hyvinvointinsa ihan retuperälle, koska ei ole vain ajatellut asiaa tai on ollut liian kiireinen, kannattaa havahtua, nyt heti! Erityisesti, jos itsellä on huollettavia tai muita ihmisiä, joista haluaa huolehtia. Elämässä voi sattua mitä tahansa, mutta on paljon asioita, joihin voi itse vaikuttaa.

Uskalla ajatella omaa napaasi

Jos on useimmiten vain huolehtinut muista, ei tällainen myönteinen oman navan kautta ajattelu ole varmasti helppoa. Mutta jos ei pidä vaikkapa terveyttään tai muita itselle tärkeitä asioita arvossa, kuka niitä sitten pitää? Eikä motivaatiota voi kauhoa loputtomiin itsensä ulkopuolelta. Halun tehdä asioita itsen vuoksi on tultava omasta tahtotilasta, omista sisäisistä motivaattoreista.

Ja jos ei itse opettele olemaan itsensä kanssa ystävä, on varmasti aika vaikea olla. Onneksi minä tahansa hetkenä voi alkaa pitää itseään hyvänä tyyppinä ja ajatella itsestä samoin kuin ajattelee vaikka ystävistä. Se ei ole itsekehua, vaan itsensä ja omien puoliensa arvostamista. Jokainen meistä on sen arvoinen, että ansaitsee oman rakkautensa.

Toimi itsesi kanssa kuin ystäväsi kanssa

Itselle kannattaa puhua kuin ystävälle, mutta monesti me olemme itselle se ankarin vastus ikinä. Miksei sitten itsensä kanssa toimi samoin kuin ystävän kanssa? Jos kaverilla jää hame sukkahousuihin puoleksi työpäivää tai hän kulkee pari tuntia ketsuppia suupielessä, sen sijaan että asia koettaisiin häpeällisenä sille nauretaan hyväntahtoisesti.

Jos kaveri mokaa töissä, löytyy itseltä kyllä lohduttavat sanat ystävälle, joka moittii itseään ja suurentelee tekemäänsä virhettä katastrofikelailemalla. Tai kun ystävä kertoo facebookissaan saaneensa ohjaamastaan jumppatunnista palautteen ihan paska, sitä tietää sanoa, että se on vain sen yhden ihmisen mielipide ja ajatus, ei mikään suuri totuus maailmassa. Ja samaan syssyyn toki muistuttaa häntä kaikista niistä kymmenistä myönteisistä palautteista, joita on sadellut vuosien varrella.

On ihan mahtavaa, että haluaa auttaa muita ja tekee mahdollisuuksien mukaan pieniä ja suuria asioita, jotka toivottavasti ilahduttavat ja tuovat jopa suoranaista helpotusta, pelastavat päiviä. On ihanaa olla olkapäänä aina kun tarvitaan ja on mahdollista. Ja mielelläänhän sitä kysyy, että mitä kuuluu, voinko jeesata.

Mutta kaikkea tuota ei saisi unohtaa itsensä kanssa. Välillä on ihan oikeasti hyvä pysähtyä tunnustelemaan, mitä itselle kuuluu ja tarvitseeko jossain asiassa apua. Sen sijaan että märehtisi asioita tuskanhiessä tai pyörisi sängyssä unettomia öitä, kannattaa asia tunnistaa ja sitten avata suunsa. Aloittaa voi pienesti, vaikka vartilla päivässä.

Aloita fiilistelemällä, mitä tunnet.

Ole itsellesi paras tsemppaaja

Itselleen saa enemmän kuin mielellään olla kannustava ja rohkaiseva eikä ainakaan kannata ajatella, että en mä tätäkään osaa ja milloinkohan noi huomaa, että oon ihan nolla. Eikä kannata antaa itsensä jumiutua pitäisi-ajatukseen. Sitä voi poistaa koko sanan varastostaan ja todella alkaa tehdä niitä asioita, joista on aina haaveillut ja unelmoinut. Jos koko ajan on kiire, sitä voi miettiä, miten voisi järjestää niille itselle tärkeille asioille aikaa. Ja jos pelottaa, tekee siitä huolimatta ja aloittaa vaikka todella pikkuruisista askeleista.

Kannattaa myös uskoa toisen kauniisiin sanoihin, eikä kohauttaa niille olkiaan tai vähätellä, vaan sanoa yksinkertaisesti kiitos. Itsestään, saavutuksistaan ja ominaisuuksistaan voi etsiä myönteisiä puolia mieluummin kuin kielteisiä. Itsensä voi hyväksyä täysin, vaikka ei sitten kaikista omista puolista pitäisikään. Joskushan se oma itse voi olla rasittavin tyyppi maan päällä. Mutta onneksi me tiedämme, että me voimme alkaa muuttua ja tehdä toisin vaikka tältä istumalta.

Mahtavaa torstaita! Toivoa!

Lue myös:

Opi käsittelemään hermostumista

Kiitollisuus voi olla arkesi perusvire

Kesti puoli vuotta saada liikunnasta miellyttävä rutiini