Kuukausi: elokuu 2019

Tunne saa tulla, mutta siihen ei tarvitse aina reagoida

Tunne saa tulla, mutta siihen ei tarvitse aina reagoida

Viime aikoina olen miettinyt sitä, miten pitkän henkisen tien olen kulkenut viimeisen reilun 10 vuoden aikana ja miten paljon se on muuttanut omaa toimintaani ja esimerkiksi reagointia ikävissä tilanteissa tai toisten ihmisten käytöksen edessä, jonka koen epäreiluksi. Tunne saa tulla, mutta siihen ei tarvitse aina 

Joskus ei tarvita kuin se yksi ihminen, joka välittää

Joskus ei tarvita kuin se yksi ihminen, joka välittää

Joskus ei tarvita kuin se yksi ihminen, joka välittää. Facebook tiesi tällä viikolla kertoa, että olen ollut facessa 12 vuotta! Sen sijaan, että olisin järkyttynyt ajan kulusta tai alkanut miettiä kaikkia Facebookiin hukkaamiani tunteja, tuli mieleen silloinen elämänvaihe, joka yhtään liioittelematta oli elämäni hirvein. Toki 

Hoka One One test run Espoossa Suomenojan Intersportissa la 31.8.

Hoka One One test run Espoossa Suomenojan Intersportissa la 31.8.

Olen Hoka One Onen lähettiläs, ja hommissa heidän tapahtumissaan. Ensi lauantaina on Hoka One One test run Suomenojan Intersportissa Espoossa, tervetuloa!

Minulta kysytään paljon juoksukengistä ja yksi asia, jota aina korostan, on se, että merkistä riippumatta on hyvä, että juoksukenkää pääsee testaamaan ennen ostopäätöstä. Moni tekee juoksukenkähankintoja myös netissä, mutta itse olen aina halunnut testata kenkiä edes kaupassa tai sen liepeillä.

Nykyään juoksen Hoka One One -merkin tossuilla, jonka lähettilääksi pääsin suureksi ilokseni vuodenvaihteessa. Paitsi että juoksen heidän tossuillaan, olen juurikin hommissa Hokan tapahtumissa juuri auttamassa ihmisiä löytämään omille koiville ja omille lenkeille sopivat juoksutossut. Ensi lauantaina Hoka One One järjestää test runin Espoossa Suomenojan Intersportissa. Sinne on mahdollista tulla kysymään lisää Hokan tossuista ja hölköttelemään Hokilla. Itse olen paikalla noin klo 10–13, tervetuloa moikkaamaan!

Torrent-tossuilla juoksen paljon maalla soratiellä ja poluilla.

Hoka One Oneen törmäsin ensimmäisen kerran varmaankin netissä Juoksumanian Miia Kahilan kautta. Sen jälkeen puolisoni mösjöö kiikutti Hokat kotiin urheilukaupasta. Olin ihan että häh, mikäs merkki tämä on, kunnes aloin törmätä Hokan tossuihin joka paikassa. Ensimmäisen kerran juoksin niillä itse vastaavassa test runissa Malminkartanon jätemäellä reilu pari vuotta sitten. En muista, mikä malli oli kyseessä, mutta ihastuin tossuihin kovasti. Lopulta sain ihan ihkaomat Hokat testiin ja huomasin, että ne sopivat tarpeisiini mainiosti. Olen vuosien varrella ollut kaikkiruokainen juoksukenkien suhteen ja juossut vaikka minkä merkin tossuilla. Toki nämä kenkäasiat ovat myös makuasioita. Kaikki merkit eivät ihastuta kaikkia ja sen oman, itselle sopivan löytää kokeilemalla.

Monissa Hokissa on hyvä iskunvaimennus, ja kun palasin juoksemaan viime vuoden jalan murtumisen jälkeen, olin tosi kiitollinen siitä, että minulla oli Hokat niin poluille kuin asvaltille. Tällä hetkellä juoksen sileän lenkit Clifton 6 -tossuilla tai Rinconeilla. Poluilla käytän maastosta, säästä ja vähän iskunvaimennustarpeestakin riippuen Hoka One Onen Speedgoateja tai Torrenteja. Tour du Mont Blanc -alppimatkan monipuoliseen maastoon (hiekkaa, pieniä kiviä, lunta, juurakoita, märkiä polkuja, kuivia polkuja, isoja kiviä jne.) Speedgoatit olivat täydelliset! Asvaltilla ja samalla sekalaisessa maastossa juostessani jalassa ovat usein Hoka One Onen Challengerit. Minulle Hokat sopivat kuin nenä päähän, ja on ollut mahtava seurata merkin suosion kasvamista Suomessa naapurimaan Ruotsin lisäksi.

Rinconit ovat uudet suosikit.

Yksi salainen toiveeni sitten tosiaan kävi toteen vuodenvaihteessa, kun pääsin Hokan lähettilääksi varsin kovien suunnistajien, juoksuvalmentajien, ultra- ja pikajuoksijoidenkin seuraksi. Mutta onhan vain merkin etu, että lähettiläiden joukossa on myös kaltaiseni omaksi iloksi kisaava, juoksua ohjaava kuntojuoksija.

Jos Espoo ei ole ihan mahdottoman kaukana ja Hoka One Onen tossujen testaaminen innostaa, nähdään lauantaina!

Mahtavaa päivää,

Jenny

INSTAGRAMISSA

FACEBOOKISSA

P.s. Sydän tuohon alas on tullut jäädäkseen. Saa painaa, kiitos <3

Vauhtisammakko-juoksukoulut alkavat Helsingissä

Kotitreeni astui elämääni

Överi sokeri jäi, kun laitoin ruokarytmin kuntoon

Miten pitää huolta siitä, että virtaa riittää seuraavaan lomaan saakka?

Kateus ja tyytymättömyys – kesän vitsaukset

 

 

Matala ferritiini – ilman oireita

Matala ferritiini – ilman oireita

Kas niin siinä kävi, että itsellänikin mitattiin matala ferritiiniarvo – ilman oireita. Ferritiini eli varastorauta on puhuttanut viimeisen parin vuoden aikana, ja luulin jo, että säästyn itse tähän keskusteluun osallistumisesta. Kun tämän vuoden maaliskuussa kävin silloisella työpaikkalääkärillä terveystarkastuksessa, pyysin myös, että minulta mitataan samalla ferritiini, 

Kun perusasiat ovat balanssissa, on helppoa liikkua ilon kautta

Kun perusasiat ovat balanssissa, on helppoa liikkua ilon kautta

Sain ihanan palautteen eräältä juoksukoululaiseltani: En oo tainnut nähdä sua koskaan niin, ettet hymyilisi. Eilenkin kun juoksit niin valkoiset hampaat näkyi jo kaukaa. Ihanaa olla just sun juoksukoulussa mukana, tykkään tosi paljon ja oon oppinut hirveesti jo nyt. Aika paljon on asioita juoksun suhteen mettässä. 

Istuma- ja toimistotyön haittoja on ehkäistävä joka päivä

Istuma- ja toimistotyön haittoja on ehkäistävä joka päivä

Toimistotyön riemua: Noin kuukausi hommia ja koneella istumista takana ja jo nyt näin pian kesäloman jälken olen herännyt muutamina aamuina jomottavan päänsäryn kera. Kärsin todella harvoin päänsärystä, mutta silloin kun, lähes aina se on merkki liiasta koneella olosta ja niska- ja hartiaseudun kiristymisestä ja jumiutumisesta.

Kun kesällä kolmen viikon lähes tietokoneettoman loman jälkeen menin treenaamaan yläselkää, treeni kulki, meni perille ja fiilis yläkropassa oli kevyt. Kuukauden koneella istumisen jälkeen tilanne tuntuu taas ihan toiselta, ikävä kyllä. On inhottava tunne, kun hartiat ovat niin juntturassa, että päänsärky tuntuu takaraivossa saakka. Silloin treenikään ei meinaa mennä perille ja isojen painojen kanssa tehtäessä saattaa jopa pahentaa tukkoista fiilistä.

Toimistotyön haittojen ehkäisy on joka päiväistä

Kun tekee toimistotyötä, ei riitä, että käy kerran pari viikossa jumpassa tai kävelyllä, vaan istuma- ja tietokonetyön haittoja on ehkäistävä ihan kaiken aikaa, joka päivä. Olen itse laiskotellut hieman tämän yläkehon kehonhuollon kanssa ja nyt se sitten kostautuu päänsärkynä ja kiristävänä tunteena hartioissa.

Ensinnäkin tärkeää on olla aktiivinen koko arjessa. Itse kävelen osan työmatkoistani, osan kuljen metrolla, ja toimistopäivinä kävelyä tulee jo siirtymisistä vähintään 50 minuuttia. Pyrin myös nousemaan ylös säännöllisesti ja vaihtamaan asentoa, pitkään staattisesti samassa asennossa istuminen (tai seisominen) on kropalle myrkkyä.

Koneella istuessa olkapäät tuppaavat kääntymään eteenpäin, mikä saa yläselän pyöreäksi ja keskikehon lössähtämään. Yritän siis mahdollisimman usein muistaa viedä olkapäät taakse ja alas, röyhistää rintaa ja tuoda lapoja kevyesti lähemmäksi toisiaan. Myös keskivartalon kannatus on istuessa tärkeää, sillä silloin alaselkä pysyy hyvässä, luonnollisessa asennossa. Näitä asioita kannattaa ihan tietoisesti mutustella ja tuoda arkeen, ja aina kun huomaa, että on lössähtänyt koneelle kaksin kerroin, korjata asentoa.

Hartiat pois korvista! Toimistotyön haittojen eteen joutuu tekemään työtä, mutta se on sen arvoista.

Kroppa monipuolisesti käyttöön

Tärkeää on käyttää kehoa monipuolisesti: kiertää, kurotella, taivuttaa, pyöristää, ojentaa, rullata kroppaa näin ensi alkuun. Meillä on kotona keppi, jolla alankin nyt taas tämän pikku kesätauon jälkeen jumpata pari minuuttia päivässä. Sillä saa hyvin auki yläkehoa. Myös roikkuminen tangossa on hyvää treeniä, joka paitsi huoltaa, myös vahvistaa hartioita ja olkapäitä. Missäs ne puolapuut meillä kotona olivatkaan, kröhöm.

Instagramissa seuraan ruotsalaista Naprapat Jonasta, jolla on ihan älyttömän hyviä kehon liikkuvuustreeniohjeita. Nyt pitäisi saada vielä itse toteutus käytäntöön: se kun ei riitä, että ohjeita katsoo kännykällä, vaan kas kummaa, niitä pitää myös tehdä, hih! Onneksi sentään palasin heinäkuussa joogamatolle, sekin tuntuu tekevän ihmeitä yläkeholle.

Mutta asia on niin, että jos nelikymppisenä tuntuu tältä ja työuraa on edessä vielä vuosikymmeniä, on asiaan kiinnitettävä huomiota, jotta pystyy tekemään töitä ja pysyy kunnossa! Suosikaamme siis monipuolista arkiaktiivisuutta ja itsemme liikuttamista myös työpäivien aikana.

Muita toimistotyöläisiä linjoilla?

Jenny

INSTAGRAMISSA

FACEBOOKISSA

P.s. Sydän tuohon alas on tullut jäädäkseen. Saa painaa, kiitos <3

Vauhtisammakko-juoksukoulut alkavat Helsingissä

Kotitreeni astui elämääni

Överi sokeri jäi, kun laitoin ruokarytmin kuntoon

Miten pitää huolta siitä, että virtaa riittää seuraavaan lomaan saakka?

Kateus ja tyytymättömyys – kesän vitsaukset

Tavoitteeni liikunnassa ovat muuttuneet – se tuntuu hyvältä juuri nyt

Tavoitteeni liikunnassa ovat muuttuneet – se tuntuu hyvältä juuri nyt

Kävin aiemmin viikolla treenaamassa personal trainer Noora Kenttämaan kanssa. Yhteiset treenimme  jatkuivat kesätauon jälkeen, ja on kyllä ollut mahtavaa. Ostin Nooralta talvella ohjauksia, kun aloin treenata pääsykokeisiin, joissa tarvitsin lisää voimaa fyysisen testin takia. Nyt pääsykoehommat ovat kuitenkin jäissä eikä mitään ultramatkojakaan ole tiedossa, koska 

Kun maanantaista tuli taas yksi seitsemästä lempipäivästäni – työllä on arjessa iso merkitys

Kun maanantaista tuli taas yksi seitsemästä lempipäivästäni – työllä on arjessa iso merkitys

Olen kesäihminen. Rakastan lämpöä ja valoa, ja mitä kuumempi on, sitä enemmän nautin. Myös liikkumisesta. Mutta pitkästä aikaa odotan innolla myös syksyä. Eilen tajusin sen, että tällä hetkellä arjessani ei ole mitään ylimääräistä, ei mitään sellaista asiaa, jota en haluaisi tehdä tai joka tuntuisi epämiellyttävältä. 

Vauhtisammakko-juoksukoulut Helsingissä alkavat – tulossa on mahtava juoksusyksy

Vauhtisammakko-juoksukoulut Helsingissä alkavat – tulossa on mahtava juoksusyksy

Niin se on, että Vauhtisammakko-juoksukoulut Helsingissä alkavat – tulossa on mahtava juoksusyksy! Vietin sunnuntaina mukavan päivän Turussa muiden Vauhtisammakko-ohjaajien kanssa. Kävimme läpi käytännön asioita syksyn juoksukouluihin liittyen ja kuvasimme materiaalia nettisivuille ja somekanaviin. Vaikka Turussa paistaa aina aurinko, kerrankin vettä sateli pitkin päivää, mutta kaupunki oli silti yhtä hurmaava kuin aina. Voisin niin helposti asua Turussa itsekin! Mahtavan päivän kruunasi vielä perän pitäminen Vauhtisammakkojen kevyellä lenkillä, ja sen jälkeen pikakyläily tyttären kotona. Vaikka lapsi on aikuinen, aina iskee ikävä ja aina on yhtä mahtava nähdä. 

Oma juoksukoulu! Toiveiden täyttymys!

Helsingin juoksukoulukausi pyörähtää käyntiin

Olen todella innoissani ensi viikolla alkavista omista Vauhtisammakko-juoksuryhmistäni, ja ensi talveksi ja kevääksi on suunnitteilla jo monenlaista. Ohjaajakollegaksi olen saanut ihanan Maijan, jonka kanssa treenasimme yhdessä pari vuotta sitten Vauhtisammakon valmennusryhmässä. Ylihuomenna alkavassa, juoksua ja liikuntaa aloitteleville tarkoitetussa Start!-ryhmässä on vielä muutama paikka vapaana. Jos tunnet juoksukoulun kutsuvan, voit lukea lisää Vauhtisammakon nettisivuilta tai kysyä minulta.

Syyskuussa alkava alkajat-ryhmä on toistaiseksi täynnä, mutta lokakuun alussa alkaviin kuntoilijoihin mahtuu vielä. 

Huippupäivä! Ei tuntunut työltä laisinkaan.
Kollegat (pituusjärjestyksessä!!) Turusta ja Hämeenlinnasta Vauhtisammakon juoksukouluista.
Pitämässä peräpäätä Turun sunnuntailenkillä.

20 vuotta sisäliikuntaa

Ohjasin viime keväänä jonkin verran polkujuoksuryhmiä lähinnä Keskuspuistossa ja juoksuryhmien ohjaaminen 20 sisäliikunnanohjausvuoden jälkeen oli kyllä aivan mahtavaa. Kun istuu päivät sisällä toimistossa, ei jaksa illalla mennä enää sisätiloihin hikoilemaan, parasta on päästä ulos, oli sää millainen tahansa. Ja mehän treenataan, vaikka taivaalta sataisi kissoja ja koiria, tai pakkasta olisi reilumminkin. Kuitenkin syys- ja talvijuoksu on pukeutumiskysymys (teen postaukset näistä myöhemmin) ja kun treenin jälkeen saa nopeasti kuivaa päälle tai pääsee kotiin lämpimään suihkuun, ei ole hätää, vaikka sää ei olisi ihan se paras mahdollinen. 

Vauhtisammakoissa on ollut tosi hyvä fiilis paitsi ohjaajien, myös juoksijoiden kesken, ja toivon, että se tulee olemaan sitä myös tämän syksyn ryhmissä. On ihan superkivaa päästä levittämään juoksun ilosanomaa ja auttamaan erityisesti juoksua aloittavia treenaamaan niin, että juoksu ei tunnu karsealta ja motivaatio juosta kasvaa yhtä mittaa kunnon kanssa.

Ihanaa alkavaa viikkoa! 

Jenny

INSTAGRAMISSA

FACEBOOKISSA

P.s. Sydän tuohon alas on tullut jäädäkseen. Saa painaa, kiitos <3

Kotitreeni astui elämääni

Överi sokeri jäi, kun laitoin ruokarytmin kuntoon

Miten pitää huolta siitä, että virtaa riittää seuraavaan lomaan saakka?

Kateus ja tyytymättömyys – kesän vitsaukset

Vähemmän ajatuksia – enemmän rauhaa

Vähemmän ajatuksia – enemmän rauhaa

Miksi ihminen on niin kovasti jossain menneessä tai sitten tulevassa? Vähemmän ajatuksia – enemmän rauhaa. Miten pystyisi enemmän nauttimaan niistä puhtaan olemisen hetkistä ilman, että päässä surraa koko ajan jokin vanha tai vielä tapahtumaton asia? Tällaisia ajatuksia on herännyt viime aikoina joogatunneilla, joilla aloin käydä