Hyvä elämä

Mahtava hyvinvointiarvonta!

Hei sinä! Jos tarvitset uutta potkua hyvinvointiin ja stressistä irrottautumiseen, niin nyt kannattaa lukea tämä postaus huolella. Arvon kaksi lahjakorttia helsinkiläiseen Kiko Hyvinvointiin, joka sijaitsee Forum-kauppakeskuksen takana. Jottei ulkopaikkakuntalaisia harmittaisi, arvon myös yhden alkuviikosta ilmestyneen Sisäinen Timantti – 365 ajatusta parempaan arkeen -kirjani omistuskirjoituksella.

Kiko Hyvinvoinnin Tiina Koivulintu otti minuun loppukesästä yhteyttä ja tarjosi mahdollisuutta tulla testaamaan shindo-akupistepainantaa. Innostuin heti blogiyhteistyöstä kun kuulin, että se sopii stressaantuneelle. Alkusyksy oli tosi kiireinen enkä kokenut elpyneeni riittävästi kahdeksan päivän mittaisen kesälomani aikana. Kun muut palailivat lomilta, olin melko kypsänä ja poikki. Päivätöissä oli kiire ja kirjaprojektin deadline kolkutteli mielessä. Oli elokuu ja laskin jo päiviä joululomaan, onneksi se tunne meni ohi.

Tartuin Tiinan tarjoamaan tilaisuuteen innolla, vaikken tiennyt mitä odottaa. Kikon nettisivuilta luin, että shindo-hoidossa käydään kehon meridiaanikanavia läpi leveällä otteella. Akupistepainannalla hoidettiin kanavia, jotka kaipasivat lisähoitoa.

Selvä homma, vaikkei vielä yhtään selkeämpi.

Kikossa kävin kolmesti ja pakko sanoa, että monenmoisia hoitoja olen kokeillut, mutten missään ole päässyt lähellekään niin rentoutunutta tilaa kuin shindo-akupistepainannassa. Kun toista tuntia kestäneen rapsuttelun ja painelun päätteeksi poistuin hoitolasta keskustan hulinaan, olin kyllä niin pihalla, että hyvä kun löysin oikealle ratikkapysäkille!

Olin lukenut itseäni, kehoani ja tuntemuksiani oikein, sillä myös Tiina totesi jokaisella tapaamiskerralla minulla olevan paljon stressiä ja kertoi tuntevansa sen selästäni. Onneksi hän myös totesi, että olen perimältäni ja elintavoiltani vahvaa tekoa. Jos en olisi ollut, olisin saattanut jo tuon stressimäärän alla luhistua. Ekan käynnin jälkeen tosin sairastuin kolmen viikon flunssaan, mikä lienee kehoni huomautus siitä, etten minäkään kestä kaikkea. Pari kuukautta myöhemmin sairastin flunssan uudelleen. Se tosin hoitui pikakelauksella, mutta pisti kyllä miettimään. En ole oikeastaan koskaan kipeä ja tänä syksynä olen sairastanut jo kahdesti.

Niin rentouttavaa. Kuva: Kiko.
Niin rentouttavaa. Kuva: Kiko.

Vatsani oli sentään vahvassa ja hyvässä kunnossa, vaikka sekin voi oireilla henkisestä kuormituksesta. Tiina kehotti minua syömään terveellisesti ja säännöllisesti ja vähentämään murehtimista! Murehtiminenkin voi vaikuttaa vatsaan ja sen itsessäni tunnistankin.

Oli mukavaa, että Tiina kehui intuitiotani. Olin aiemmin viikolla kirjoittanut blogiini fiiliksistäni ja tarpeesta mennä metsään hengittelemään, ja Tiina luki postaukseni vasta hoidon jälkeisinä päivinä. Hän laittoi viestiä, että metsä on minulle juuri oikea paikka ja Japanissakin lääkäri saattaa määrätä stressaantuneille metsäkylpyjä. Meillä Suomessa jos missä sellaiset kylvyt onnistuvat helposti!

Kuva: Kiko
Kuva: Kiko

Kahdella ensimmäisellä kerralla makasin koko hoidon ajan ohuella patjalla ilman, että jouduin itse tekemään mitään. Kolmannella kerralla oli lisäksi hoitovenyttelyä. Silloin Tiina ensin selkääni hoitamalla stimuloi yang-puoltani, jotta yin ottaisi jatkohoidon paremmin vastaan. Sitten venyttelin Tiinan tukemana. Ensin lyhyesti keuhko-paksusuoli-meridiaanivenytyksen, koska siellä tuntui vielä flunssan jäljiltä kylmyyttä. Sitten munuais-virtsarakko-venytyksen, muutaman muun ja viimeiseksi sydämenhallitsija-kolmoislämmittäjä-venytyksen, joka rauhoittaa oloa ja ajattelua. Lopuksi tuli vielä tärkeä perna-maha-venytys, joka tukee immuunipuolustusta. Vatsani kurahteli tuon viimeisen venytyksen aikana, mikä kuulemma oli hyvä merkki.

Kovin vähän näistä meridiaaneista ymmärrän.
Kovin vähän näistä meridiaaneista ymmärrän.

Ihan viimeiseksi sain vielä päänalueen hoidon. Lopputuloksena oli jälleen niin rentoutunut työmuurahainen, että tuntui kuin olisin herännyt sadan vuoden unesta. Hyvä kun pystyin hoidon jälkeen puhumaan, niin rentoutuneissa maailmoissa olin jälleen.

Ja kaikille ujoille tiedoksi. Vaikka hoitaja on lähellä hoidettavaa, tilanne ei ole ollenkaan vaivaannuttava. Hoidettava makaa verkkareissa ja puserossa hoitoliinan alla. Itselläni oli myös sukat jalassa.

Vakaa aikomukseni on hankkia itselleni lahjaksi käyntejä Kikosta. Kysyin, kuinka usein minun olisi käytävä hoidossa jotta en enää milloinkaan päästäisi itseäni noin stressaantuneeseen tilaan.

Perussääntö olisi toki saada elämä rauhalliseksi, ettei tuollaista kuormitusta pääsisi tulemaan. Mutta aina se ei ole mahdollista, nyt onneksi on. Silloin shindo-hoitoa voi käyttää apuna tasapainon säilyttämiseen tai saavuttamiseen. Minulle Tiina suositteli viiden kerran korttia ja kuuriluontoista rentoutusta kerran viikossa. Sen jälkeen hoitoja voi jatkaa satunnaisemmin.

Kuva: Kiko.
Kuva: Kiko.

Suosittelen Tiinaa ja Kiko Hyvinvointia todella lämpimästi. Ja nyt se arvonta:

Kerro tämän postauksen kommenttikentässä, mitä olet viimeksi tehnyt oman fyysisen tai henkisen hyvinvointisi eteen. Vastausaikaa on 29.11. sunnuntai-iltaan kello 21 saakka. Arvon yhden lahjakortin 90 minuutin rentoutushoitoon ja yhden lahjakortin 90 minuutin hoitovenyttelyyn. Lahjakortin arvo on 79 euroa ja se on voimassa vuoden loppuun saakka. Arvon myös yhden Sisäinen timantti -kirjan. Tärkeää! Ilmoita, jos hoidon sijaan haluat osallistua kirjan arvontaan.

Arvon voittajat maanantaina ja ilmoitan voitosta henkilökohtaisesi ja blogissani.

Onnea matkaan!

P.s. Adlibriksessa on tänään perjantaina kaikki kirjat – 20 prosenttia koodilla BF2015FI. Myös Sisäinen timantti lähtee kohtuullisella hinnalla!

53 thoughts on “Mahtava hyvinvointiarvonta!

  1. Henkinen ja fyysinen rentoutus on juuri toteutettu: kahdenkeskinen vuorokausi siipan kanssa Tallinnassa, viiden tähden spa-hotellissa (ensimmäinen kerta ikinä tuo tähtiluokitus), superhyvää ruokaa, lapsi hoidossa. Universumi avusti vielä siten, että hotellin ylibuukkauksen takia päädyimme normihuoneen sijasta sviittiin…

  2. Olen elämän jatkoajalla 8 vuotta.Lapsuuden väkivalta/alkoholikodista minuuteni rakentui miellyttäjäksi,kontrollojaksi,jännittäjä,murehtijaksi ,hälytystilassa 24h.Helpostusta ei tuonut alkoholi,ihmissuhteet,pillerit,psykiatrit. Tänä syksynä 1krt vko hengitys/rentoutusryhmässä olen saanut kokea rentoutuksen vapauttavan sekä korjaavia tunnekokemuksia .Vuosien uniongelman juuretkin löytyi pelosta mennä nukkumaan lapsuudessa.Tässä ja nyt ajattelua, omat ajatukset vaikuttavat päivien tunteisiin,hengittämisen muistaminen,ota tunne kuin tunne vastaan,meditaatio kotona..päivistä jotenkin selviää.

  3. Fyysisen hyvinvoinnin parantaminen on lähtenyt jo käyntiin. Yhteistyö uuden PT:n kanssa alkanut ja yritän sen myötä ryhdistäytyä. Tällä viikolla mm. runsaasti ulkona lenkkeilyä ja muutaman kerran punttisalillakin tullut käytyä. Tästä se lähtee.
    Henkinen hyvinvointi onkin haastavampaa, mutta pienin askelin. Työkuvioita yritän parantaa, mm. palaveri pomon kanssa sovittu ensi viikolle. Sisäinen Voima-365 ajatusta parempaan arkeen kirja taas nostettu yöpöydälle ;) Rentoutuminen on minulle ongelma…. Pääsin KELA kuntoutukseen, jossa yhdeksi tavoitteeksi asetettiin rentoutumisen opettele, tosi vaikeaa….

  4. Marraskuu on ollut raskas. Olen liikkunut enemmän kuin koskaan mutta psyyke ei virkisty. Odotan joulua ja valoa.

  5. Psyykkisen puolen hyvinvointi tulee tällä hetkellä lasten energiasta. Fyysinen silloin tällöin järkevistä syömisistä. Huonolla hapella mennään -puoli vuotta kestänyt flunssa ja sen mukanaan tuovat oheistaudit (mm. otsaontelotulehdus) ovat saaneet olon huonoksi kokonaisvaltaiseksi. Ei vaan riitä energiaa mihinkään. Mutta onneksi on ihana perhe, jolta saa voimia sairastaa ;)

  6. Hakeuduin ehkä Suomen parhaan lonkkavaivoihin erikoistuneen fyssarin vastaanotolle ja teen hänen ohjeistamansa liikkeet kerran päivässä.

  7. Nukun ja syön hyvin, huollan kehoa ja mieltä yin-joogassa ja inspiroidun tanssitunneilla. kuuntelen meditaatioäänitteitä ennen nukkumaan menoa ja puran ajatuksiani kirjoittamalla.

  8. Kävin akupunktiossa ensimmäistä kertaa, mutta kaipaan koskettavampaa kokonaisvaltaista hierontaa. <3

  9. Olin viime la 22.11 koko päivän mindfulnes-retriitissä ja to mindfulnes-meditaatioillassa. Mulla on joka toinen to TRE-harjoitukset ja seuraavalla viikolla vuorottelee toi mindfulnes. Yritän parhaani mukaa selättää tressiäni, joka on ollut tän syksyn riesanani. Olen jo niin pitkään haaveillut kirjastasi ja käynyt sitä tunnustelemassa kirjakaupoissa:) Jos voitan , niin otan mielelläni vastaan kirjasi ja ostan itselleni joululahjaksi kuumakivihieronnan, jossa kävin myös edellisviikolla.

  10. Syksyinen metsä tuoksuineen ja varjoineen kutsuu meditaatiolenkille. Aktiivisuus pysyy teatteriharrastuksella sopivana näin pimeän aikaan.

  11. Hiljentymällä Ja joskus ystäväterapialla. Kirjat saavat myös tehokkaasti ajatukset pois kaikesta.

  12. Olen hiljentynyt kuuntelemaan itseäni, levännyt ja kerännnyt voimia. Pyrin välittämään hyvän oloni ulospäin olemalla tukena ja kuuntelevina korvina ystäville. Mutta tärkein hyvinvointia lisäävä teko niin itselle kuin muillekin on läsnäolo, kosketus ja piiitkät halaukset. <3

  13. Olen käynyt koirani kanssa pitkillä metsälenkeillä Sipoonkorven kansallispuistossa ja tapaillut hyviä ystäviä kahvin/ glögin/ kulttuurin merkeissä. Näin pimeän aikaan ystävien tapailu on parasta lääkettä alakuloon. Syvällisten keskustelujen kautta osaa taas katsoa omaa elämäänsä positiivisen kautta :)

  14. Oi, pienillä asioilla koko ajan. Kissavenytykset herätessä, hymyily omalle peilikuvalle, illalla valmiiksi jääkaappiin aamiaiseksi tehty chiamustikkapuuro ja vastajauhettu kahvi… <3

  15. Olen sopinut lähiaikoina monta tapaamista hyvien tyyppien kanssa ja nauranut yhdessä paljon. Keventävää ja rentouttavaa :)

  16. Henkiseen vointiini olen panostanut keskittymällä viime aikoinan suoritusminän kouluttamiseen. Pikku hiljaa annan itselleni luvan olla tyytyväinen itseeni riippumatta siitä, kuinka paljon olen saanut aikaan ja millä tuloksella.

    Fyysistä puolta hoidan aktiivisella liikunnalla ja valmiiksi stressaavina päivinä kevyemmin. Liikunta on tehokkain aseeni tätä pimeyttä vastaan!

  17. Olen lukenut Sisäistä voimaa ja yrittänyt torpata huonoja uskomuksia itsestäni ja kääntää ne myönteisiksi.

  18. Olin muutama viikko sitten äänimaljarentoutuksessa ja koin sen äärimmäisen upeaksi kokemukseksi. Lisäksi herättelen taas joogaharrastustani.

    Kirja-arvontaan osallistun :)

  19. Olen parantanut sisäistä maailmaani tärkeän ystävän kanssa lenkkeillen ja kahdestaan punttijumppaillen kotioloissa kerran viikossa. Keho vahvistuu, kuulumiset vaihtuvat, kaverit tsemppaa toisiaan ja voimaantunut mieliala vaikuttaa treenitreffien jälkeenkin. 💚 Osallistun kirjan arvontaan.

  20. olipa herättelevä kysymys. ensin ajattelin etten ole tehnyt pahemmin mitään, en fyysisen enkä henkisen hyvinvoinnin eteen. (syksy on ollut erittäin rankka ja rämmin vastikään diagnosoidun masennuksen kanssa ihan uusilla poluilla.) mutta sitten tajusin, että käynhän mie juttelees ammattilaisten kaa ja tällä viikolla kokeilin yin joogaa, eli molemmat puolet saa jotain :)

    tärkeimpänä kuitenkin tämä: harjoitan armollisuutta, yritän olla tuomitsematta itseäni.

  21. Laihduttanut 14 kiloa ja oppinut tykkäämään liikunnasta. Jee! Haluaisin niiiiiin voittaa tuon rentoutuksen. Stressihän on vähän kuin toinen nimeni tällä hetkellä… :/

  22. Aloitin säännöllisen joogan puolivuotta sitten ja olen aivan koukussa sen tuottamaan hyvään oloon. Ihana blogi sulla, kiitos kun kirjoitat!

  23. Pitänyt kiinni tärkeästä omasta ajasta. Kalenteriin on laitettu ruksi kohtaan omaa aikaa, muuten se vain jää muiden asioiden alle..

  24. Fyysistä (ja itseasiassa samalla myös henkistä) hyvinvointiani hoidin eilen, kun päätin mennä vihdoin hierontaan kipuilevan selkäni takia.

  25. Olen alkanut piirtää uudelleen pitkän, ankean tauon jälkeen. Se on minulle paras keskittymisharjoitus ja flow-tila, johon en ole kyennyt vuosiin masennuksen takia.

  26. Henkistä hyvinvointia olen pitänyt yllä tapaamalla ystäviäni. Siinä pystyn olemaan läsnä kaiken suorittamisen keskellä.

  27. Olen hengittänyt. Aktiivisuusmittarini appsi vinkkasi 4-7-8-hengitysharjoituksesta, jonka pitäisi vaikuttaa sekä henkiseen että fyysiseen hyvinvointiin. Kahdesti päivässä teen harjoituksen ja katsotaan, missä alkaa tuntua. Nukkumiseen tuntuisi vaikuttavan jo nyt, vaikka takana on vasta muutama päivä.

  28. Jäin pois stressaavasta työstä ja keskityn nyt pääsääntöisesti vain kouluun. Paras päätös ikinä. Vielä on matkaa tasapainoon niin fyysisesti kuin henkisesti, kun viimeisen kolmen vuoden aikana lihoin pelkästään työstressin ja kiireen takia sekä laiminlöin muutenkin omaa hyvinvointiani.

    Hoitosi kuulostaa ihan taivaalliselle! ^^

  29. Hoidan itseäni ja jaksamistani laulamalla kuorossa. Yhdessä laulamisessa on jotain ihmeellistä taikaa. Koiruli ulkoiluttaa minua ja muuta perhettä päivittäin. Osallistun kirjan arvontaan.

  30. Viimeksikö.. Söin suklaata :D sitä ennen kävin koiran kanssa lenkillä. Oon myös herännyt aikaisin, syönyt hyvin, halusin tarkistuttaa pari asiaa terveydestäni ja siksi poljin toiselle puolelle kaupunkia kuulemaan vastaukset ja rupattelemaan mukavan lääkärin kanssa, käytiin äidin kanssa tädin luona (hän oli neulonut mulle sukat<3), olen hymyillyt ja vaihtanut pari sanaa monen vastaantulijan kanssa tänään tuolla tuulessa ja tuiskussa, siivoilen kaappeja turhasta ja tänään oli koko vessan vuoro, soitin isälle.. Siinä joitakin mitä tänään olen tehnyt, semmoista mistä on tullut hyvä mieli. :)

  31. olen alkanut jälleen lenkkeillä,joka päivä vähintään 7km lenkki.Kun saan peruskuntoa vähän paremmaksi ,liitän vesijumppan ja kuntosalin ”stressinpoisto” ohjelmaani.Henkistä tsemppausta saan sinun kirjoista.Kyllä se tästä vielä oikenee….

  32. Hei!

    Olen hoitanut itseäni lukemalla Sisäinen voima, 387 ajatusta parempaan arkeen-kirjaa, josta haaveilin kauan!

  33. Kaiken kiireen ja stressin keskellä olen yrittänyt ajatella positiivisesti ja uskoa siihen, että pian on taas helpompaa. Työmatkoilla bussissa laitan napit korviin, mutta en kuuntele muuta kuin omia ajatuksiani. Iltaisin kävelen koirien kanssa ja annan raittiin ilman voimaannuttaa.

  34. Olen osallistunut intuitiivisen kirjoittamisen kursseille kesällä ja syksyllä ja olen kokenut ihan huimia oivalluksia oman itseni ja oman käytökseni suhteen.

  35. Aloitin tänä syksynä joogan harrastamisen, siitä saa paljon lisää energiaa pimeään syksyyn. Jos onni suosii niin haluaisin kirjan :)

  36. Irtisanoin itseni vakituisesta työstäni. Se oli paras päätös pitkään aikaan! Nyt minulla on aikaa lapsille ja jopa itselleni. Olen aloittanut liikunnan ja meditoinnin. Elämä on taas ihanaa! ❤️
    Osallistuisin mielelläni vain kirjan arvontaan 😊

  37. Tällä hetkellä fyysinen puoli pahasti retuperällä ja psyykkinen puoli just ja just jaksaa raahata itsensä töihin, selviytyä siellä ja tulla kotiin viitenä päivänä viikossa odottaen että viikonloppu tulee ja saa olla ajattelematta töitä…

  38. Oih! Mä olen ollut tänä syksynä niin väsynyt, uupunut, allapäin ja stressaantunut, että tuo tekisi niin hyvää! Olen kyllä tän väsymyksen pohjamudista saanut luvattua itselleni, että alan pitää itsestäni ja jaksamisestani parempaa huolta. Ilmoittauduinkin jo Alku-valmennukseen ja tarkoitus olisi hieman siivota ruokavaliota, OTTAA aikaa liikunnalle ja rentoutumiselle, sekä opettella kunnollinen unirytmi. :)

  39. Aloitin uuden harrastuksen, crossfitin. Rankka laji, mutta hurahdin siihen ihan täysillä. Jopa liiankin… kroppa ei kestänytkään ja nyt selän takia joudun pitämään taukoa. Jahka tästä kuntoudun, jatkan harrastusta kyllä, mutta opettelen hillitsemään treeni-intoani :D

  40. Viime aikoina olen hoitanut sekä henkistä että fyysistä hyvinvointiani mm. kuuntelemalla rentouttavaa musiikkia, meditoimalla ja käynyt pitkillä kävelylenkeillä. :)

  41. Henkisen hyvinvointini eteen olen käynyt psykologilla juttelemassa, energiahoidossa ja keskittynyt vain omaan itseeni ja yrittänyt miettiä mitä itsessäni voisin itse muuttaa ja millä keinoin.

  42. Olen kärsinyt alaselän särkyjä ja aikaisemmin sairastamani syövän vuoksi olen pelännyt lääkäriin menoa. Pelko syövän uusimisesta on painanut mieltä. Tällä viikolla rohkaisin mieleni ja tartuin härkää sarvista. Sain diagnoosin si-nivelen tulehdus! Ei ollutkaan syöpää! Tänään sain fysioterapeutilta jumppaohjeita. Niiden ja tulehduskipulääkkeiden avulla mennään eteenpäin. 😊

  43. Minä olen käynyt klassisessa akupunktiohoidossa nyt koko syksyn ja aloittanut hölkkäämisen, joka yksinään juostessa käy myös meditaatiosta! Lisäksi välillä menen koiran kanssa metsään tai jonnekin veden äärelle ja vain olen ja kuuntelen ja katselen. Kotona rakastan neulomista (meditation again 😁 ) . Kaikki nuo yhteensä ovat tarpeellisia minun hyvinvoinnilleni henkisesti ja tietysti myös fyysisesti.
    Lämmintä ja valoisaa joulun odotusta <3

  44. Elämässäni on tällä hetkellä paljon positiivistista kuin myös negatiivista stressiä. Olen huomannut rentoutusmusiikin rauhoittavan minua varsinkin stressaavan työpäivän jälkeen. Kun istahdan bussiin työpäivän jälkeen ja laitan luonnonäänet korviini soimaan, niin avot, kohta jo kireä olotila on kaikonnut ja ajatukset siirtyneen pois töistä. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *