Joogasta iltarutiini – Näin aloin joogata kotona

Joogasta iltarutiini – Näin aloin joogata kotona

Olen tyyppi, joka joogaa silloin tällöin kotona, jolla on aina välillä kortti jollekin joogastudiolle, ja joka haluaisi olla joogi ihan vain joogan hyvien vaikutusten vuoksi. Silti olen se ikuinen joogan aloittaja, jolla jooga tyssää aina jotenkin kesken kaiken. Viimeksi hyvin alkanut joogaharrastukseni loppui koronaan maaliskuun puolivälissä, koska ensin salille ei uskaltanut mennä, ja sitten se menikin kiinni. Mutta kas, nyt tuntuu siltä, että olen saanut joogasta uuden rutiinin.

Heinäkuussa olin siskoni kanssa lenkillä. Jostain keskustelu kääntyi joogaan ja siskoni mainitsi käyttäneensä aiemmin Down Dog -joogasovellusta kotona joogatessaan. Parin päivän päästä latasin sovelluksen ilmaisversion puhelimeeni, ja kun aloin käyttää sitä, ihastuin siihen salamana.

Ensin käytin siis ilmaisversiota, jota saa käyttää tietyn ajan. Sitten ostin sovelluksen vuodeksi, ja kuukauden hinnaksi tuli vuosi kerrallaan ostettuna 5,49 euroa. Halpaa kuin saippua ja mielestäni laatu-hinta-suhde on Down Dogissa todella kohdillaan.

Ja kas, nyt yksi iltarutiineistani on 15–25 minuutin yin-jooga joka ilta ennen nukkumaanmenoa, oli ollut treenipäivä tai ei. Toistaiseksi olen tehnyt sovelluksesta vain yin-joogaa, mutta muutakin joogaa on tarjolla. Esimerkiksi rentouttava ja rauhoittava restorative-jooga kiinnostaa itseäni, ja sitä voisinkin testata vaikka tänään illalla.

Joogatyypin lisäksi sovelluksesta voi valita oman tasonsa, ja jos haluaa tehdä erityisesti jollekin kehon osalle, kuten vaikka lonkalle tai selälle, enemmän harjoituksia, se on mahdollista. Joogan harrastaminen on tehty helpoksi, eikä matolla tarvitse olla pitkää aikaa. Sovelluksessa voi valita aina 4 minuutin joogasta 75 minuutin joogaan, ja nyt kannattaa muistaa, että jokainen liike ja minuutti lasketaan!

Lisäksi sovelluksessa voi valita henkilön äänen, joka videolla joogaa ja myös savasanan (lempiasentoni!!!) pituuden sekä esimerkiksi musiikin. Itse joogaan Brain Wavesin ja Xinian äänen tahdittamana. 9-vuotiaanikin tietää jo kysyä, että joko teit sen Namastheeiii-jutun, ja matkii Xinian englannin ääntämistä!

Ja kas, koska joogaaminen kotona on sovelluksella todella helppoa, tämä uusi tapa on syntynyt ilman minkäänlaista ponnistelua. Uskallan tällä vähäisellä vajaan kuukauden kokemuksellani jo sanoa, että tästä on syntynyt itse asiassa rutiini, sillä jo päivällä odotan, että on illan joogatuokion aika.

Yin-joogasta tulee ihan mielettömän rentoutunut, rauhoittunut ja kokonaisvaltaisesti niin hyvä olo. Lisäksi jooga on puntin ohella aivan mahtavaa oheisharjoittelua juoksulle. Toki voisin joogailla itsekseni ilman sovellustakin, mutta tässä on niin kätevää se, ettei itse tarvitse miettiä, milloin on uuden liikkeen aika ja mikä se liike voisi olla. Ruudun yläkulmasta voi tarvittaessa kurkata, kuinka pitkään kussakin asanassa vielä ollaan. Lisäksi tuo 15–25 minuuttia on itselleni sopiva aika. Sen ”ehtii” aina tehdä, vaikka olisi mitä ilta”kiireitä”.

Sovellukselle siis iso peukku! Se sopii ainakin kaltaiselleni ikuiselle joogan aloittajalle. Ja koska tason voi tosiaan itse valita, löytyy sovelluksesta varmasti haasteita myös konkarijoogeille.

Muita joogasta innostuneita linjoilla?

Jenny

Tule Instagramiin!



1 thought on “Joogasta iltarutiini – Näin aloin joogata kotona”

  • Joogasin monta vuotta hathaa ja astangaa, mutta molemmat jäivät kun aloitin physiopilateksen. Nyt kävin viikonlopun mittaisessa retriitissä missä oli mm. joogaa ja ihastuin yin-joogaan. Se voisi tehdä hyvää iltaisin. Sovellus kiinnostaa, mutta sen ohjaus on varmaan englanninkielinen? Osaan englantia kyllä, mutta en tahtoisi joutua miettimään asanoiden nimiä tai muita asioita (mitä ne tarkkaan ottaen tarkoittavat) rauhoittavaksi tarkoitetussa hetkessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *