Joogaa kotona

Joogaa kotona

Kun ei muuten ehdi, niin ei ehdi. Eikä liikunnan tulisi olla asia, josta ottaa stressiä, vaan päinvastoin.

Olen aiemminkin kirjoittanut siitä, kuinka olen niin monta kertaa aloittanut joogan, mutta aina se on jostain syystä jäänyt. Hm, kuinkahan monta kymppikorttia olenkaan ostanut, josta olen saanut käytettyä vain kerran pari ennen kortin vanhenemista… Noin 15 vuotta sitten eli muutama vuosi esikoiseni syntymän jälkeen kävin astangan peruskurssin, ja sen jälkeen olen säännöllisen epäsäännöllisesti käynyt joogatunneilla siellä täällä ja kokeillut flowta, yinia, astangaa, hathaa, hotjoogaa ja ties mitä. Olen myös miettinyt sitä, onko asia yksinkertaisesti niin, että en vain ole joogaajatyyppiä, mutta jälleen kerran joogi minussa on nostanut päätään ja innostunut kovasti. Kun joogaamisen tekee tarpeeksi helpoksi, eli nykytilanteessa antaa sen tulla kotiin, niin se onnistuu kuitenkin. Ehkä minussa siis sittenkin asuu pieni joogi! Ja miten hyvää jooga tekeekään keholleni, kun töissä istun kaiket päivät.

Olen joogannut myös työpaikalla.
Olen joogannut myös työpaikalla.

Kun vielä viime syksynä tein toimittajan-kirjailijan-liikunnanohjaajan-valmentajan töitä freelancerina, tuntui siltä, että vaikka arki oli todella hektistä, aikaa oli jotenkin enemmän, myös liikkumiseen. Liikuntaa oli elämässäni paljon runsaammin kuin tällä hetkellä. Osittain se johtui siitä, että ohjasin myös työkseni, joten minun oli pakko olla iltaisin välillä töissä. Kun sitten tammikuussa aloitin työt vain yhdessä lehdessä, tuntui, ettei liikunta yhtäkkiä enää mahtunut ollenkaan aikatauluihini. Aamutreenit eivät onnistu, sillä vien lapsen aina päiväkotiin. Työpäivän jälkeenkään ei oikein tehnyt mieli liikkumaan, koska halusin olla kotona perheen kanssa. Yhtäkkiä oli hujahtanut pari kuukautta ja iik, jälleen karttunut useampi kilo. Iltamyöhälläkään en voinut lähteä urheilemaan, kun treenin jälkeen olen niin ylikierroksilla ja virtaa täynnä, ettei uni tule kuin joskus keskiyöllä. Pari kuukautta sitten aloin taas juosta, mikä toi hieman helpotusta liikkumattomuuteen. Onhan kotiovelta helppo lähteä lenkille, jos vain saa itsensä tsempattua ulos. Ja nyt joogatunnit ovat tulleet kotiini. Vaikka aina ei jaksaisi roikkua netissä, se tuntuu olevan tällä hetkellä lähes ainoa tapa päästä osallistumaan ohjattuun ryhmäliikuntaan.

Viime kesänä joogasin saaristossa. Sinne otan mukaan myös Yoogaian.
Viime kesänä joogasin saaristossa. Sinne otan mukaan myös Yoogaian.

Blogiringin kautta testaan kotimaista Yoogaia-nettijoogapalvelua, joka muuten valittiin vuoden liikuntatuotteeksi viime vuonna. Yoogaia oli itselleni tuttu jo aiemmasta, sillä olin joskus lunastanut kaverin kautta ilmaiskoodin, mutta ohjausten runsauden vuoksi en vain silloin jaksanut siitä innostua. Yoogaiassa on mahdollista osallistua omalla koneella ohjatulle livetunnille niin, että ohjaaja näkee sinut, muut joogaajat eivät. Jos kellonajat eivät sovi, mahdollista on klikata myös tallennetta ja joogata silloin kuin itselle sopii. Itse en siis ole enää iltatreenaaja enkä oikein iltajoogaajakaan, mutta aamuvirkkuna olen nyt muutaman kerran joogannut ennen kuin lapsi herää ja lähtö tarhaan ja töihin koittaa. Näin aion toimia jatkossakin, sillä menen mielelläni nukkumaan yhdeksän aikaan illalla ja herään sitten viiden, puoli kuuden kieppeillä. Tätä unirytmiä olen noudattanut jo pari vuotta ja se sopii tässä elämäntilanteessa itselleni parhaiten. Aion muuten myös testata noita Yoogaian meditaatio- ja rentoutumistallenteita joogan lisäksi. Olenhan ennen myös meditoinut, mutta helposti tylsistyvänä se aina jää, kun maltti ei riitä yksin meditoimiseen. Ja toisaalta: tiskaaminenkin voi olla meditaatiota, oikeastaan mikä tahansa puuhastelu, kuten hiljattain kirjoitinkin.

Meditaatio iltaisin voisi kyllä toimia myös unta ajatellen, sillä levoton mieli estää nukahtamista tehokkaasti. Jos aivosi vielä illallakin raksuttavat päivän työasioita, ihmissuhdeongelmia, menneisyyden tapahtumia ja tulevaisuuden suunnitelmia, informaatiovirta on liian suuri ajatellen levollisuutta ja mielen hallintaa. On tutkittu tieteellisesti, että meditaatio vaikuttaa ihmiseen fysiologisesti, henkisesti, mentaalisesti ja psykologisesti. Meditointi voi auttaa myös unensaannissa, sillä siinähän tavoitellaan hyvän olon tunnetta sitä kautta, että ei tarvitse ajatella mitään. Meditaation tarkoitus ei kuitenkaan ole tavoitella unta, vaan pyrkiä sulkemaan ne aivokuoren toiminnot pois päältä, jotka päivällä toimivat erilaisissa askareissa. Meditoidessakin aivotoiminta kuulema on vilkasta, mutta eri alueilla kuin normaalissa arkipuuhastelussa.

Beddit teipataan petauspatjaan ja töpseli laitetaan seinään. Erittäin helppoa tuo asennus.
Beddit teipataan petauspatjaan ja töpseli laitetaan seinään. Erittäin helppoa tuo asennus.

Yoogaian kokeilun myötä sain testattavaksi myös suomalaisen innovaation, Bedditin. Beddit on anturi, jonka teippasin sänkyyn petauspatjani päälle ja latasin appsin luuriini. Aamulla voin appsista katsoa, miten hyvin tai huonosti olen saanut yöllä nukuttua ja olenko hillunut kuinka paljon unissani. Anturi kun seuraa liikkumistani yöllä, hengitystäni ja myös sykettä. Viime yön unisaldo ei ollut huima, ja hieman ristiriitaisin tuntein appsin aamulla taas avasin, kun mietin, haluanko todella vielä vahvistuksen sille, että nukuin huonosti vai pitäisikö ottaa se asenne, että valvoin hyvin!

Uniasiat ovat olleet viimeiset neljä vuotta todella pinnalla, sillä kuopuksenihan valvoi ja heräili ensimmäiset kaksi vuottaan. Sen jälkeen olin niin väsynyt, että kun lapsi yhtäkkiä alkoi vedellä 12 tunnin unia, menin samaan aikaan nukkumaan hänen kanssaan ja useimmiten menen yhä. En tosin muista, milloin olisin nukkunut yhden yön niin, että en ole herännyt useita kertoja, mutta pysyn virkeänä, kun menen aikaisin nukkumaan. Kun jouduin valvomaan, heräilemään ja sain vain vähän unta lapsen ollessa pieni, kyllä vain maailmasta katosivat värit. Sen elämänjakson kokeneena osaan todella arvostaa jokaista nukkumaani tuntia. Ja uskon, että toista nukkumatonta voi täysin ymmärtää vain ihminen, joka on kokenut samaa.

Joogattu on myös maalla saunakammarissa, kun alkoi sataa juuri, kun olin asetellut itseni laiturille.
Joogattu on myös maalla saunakammarissa, kun alkoi sataa juuri, kun olin asetellut itseni laiturille.

Virittäessäni anturia patjani päälle puolisoni tokaisi, että mitä väliä sillä on, tiedänkö nukkuneeni hyvin tai huonosti. Itse olen kuitenkin sen verran hifistelijä, että kaikki uneen ja lepoon liittyvä tieto kiinnostaa. Lenkille kykenen sen sijaan lähtemään useimmiten ilman matkaa, nopeutta ja aikaa mittaavia laitteita. Jos huomaan nukkuneeni pitkän aikaa huonosti, on aika tehdä jotain toimenpiteitä. Toki sellaisen varmasti havaitsisin muutenkin ilman mitään mittareita, mutta teinpä juuri juttua kuorsaamisesta ja uniapneasta ja haastattelemani asiantuntija sanoi, että yli 80 prosenttia uniapneaa sairastavista ei edes tiedä sairastavansa sitä ja että he vain ovat tottuneet ainaiseen väsymykseen. Karsea ajatus, että ihminen on aina väsynyt, ja alkaa pitää sitä normaalina olotilana. Minä ainakin haluan olla virkeä ja myös tuntea itseni energiseksi!

Mutta tosiaan, viime yön saldossa ei kehumista ja rättiväsyneestä olotilasta huolimatta nukahtamisessakin oli kestänyt 40 minuuttia. Ensi yönä sitten paremmin, tämä päivä mennään näillä eväillä, mitä on.

P.s. Rekisteröitymällä Yoogaian sivuille koodilla JENNY2015 saat joogata kaksi viikkoa ilmaiseksi. Koodi on tarkoitettu uusille asiakkaille, ja se on voimassa toukokuun loppuun. Rekisteröitymisen jälkeen pääset koodin syöttämään, kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Yhteistyössä Yoogaia, Beddit ja Blogirinki.

 



4 thoughts on “Joogaa kotona”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *