Hyvä elämä

Mahduta päivään hyvinvoinnin mikrohetkiä

Hyvinvoinnin eteen voi tehdä ihan vähänkin. Ja kun tekee usein vähän, syntyy siitä jo paljon. Jos useimmiten päivät paahtaa täysillä aamusta iltaan ja tekemistä on enemmän kuin riittävästi, helpottaa tieto, että pienillä teoilla ja pienillä hetkillä voi parantaa oloa. Itse olen alkanut ängetä päiviini pieniä hyvinvointia lisääviä mikrotaukoja.

Viikonloppuna vietin poikkeuksellisesti paljon aikaa omissa oloissani ja oli kerrankin suorastaan huikea tilaisuus kuunnella murto-osaa niistä 60 000 ajatuksesta, jotka vuorokaudessa putkahtavat jostain ihmisen mieleen. Muutenkin pelkkä aikataulutta oleminen teki hyvää, tosin sunnuntaina innostuin siivoamaan oikein pieteetillä, mutta se ei tuntunut pakolta tai ollenkaan ikävältä. Olen ehkä siitä kummallinen, että olen alkanut pitää monotonisesta, yksitoikkoisesta tekemisestä, jota saan tehdä ilman minkäänlaisia pinnistelyjä. Silloin ajatukset lentävät vapaasti ja joskus mieleen pongahtaa oivalluksia, joita kiireessä ei ehdi kuulla.

Kyse on toki myös siitä, että olen ottanut siivoushommia kohtaan uudenlaisen asenteen. Kun ennen nykyiseen kotiimme muuttoa esimerkiksi tiskasimme lähes viisi vuotta, oli se aluksi tosi vastenmielistä ja tuntui ajanhukalta. Mutta jossain vaiheessa huomasin, että joko tiskaan ja ajattelen sen olevan ihan syvältä tai sitten tiskaan ja vaihdan asennettani. Tiskaan molemmissa tapauksissa! Lopulta opin ottamaan tiskiharjan kanssa heilumisen meditatiivisena toimintana, joka auttoi minua olemaan hetkessä läsnä ja kuuntelemaan itseäni. Kyllä vain, ihan totta!

Kukkien tuijottelu jeesaa.
Kukkien tuijottelu jeesaa.

Maailma on niin täynnä ärsykkeitä, että jos ei pysähdy aika ajoin todella kuulemaan itseään, sitä ei lopulta ehkä enää tiedä, mitä haluaa tai mikä olisi itselle hyväksi. Ja sekin vielä, että saatamme luulla tietävämme mitä haluamme, mutta oikeasti monet asiat hyvinkin kumpuavat ulkopuoleltamme.

Joskus vuosi sitten postasin Pam Groutin kirjasta E2, jossa hän kirjoitti näin: luulemme pyörittävämme elämäämme omilla mahtavilla ideoillamme ja ajatuksillamme. Luulemme vahvistavamme aikomuksiamme ja luovamme uusia mahdollisuuksia, mutta tosiasiassa pyöritämme vanhoja nauhoja, toteutamme ehdollistumia ja refleksinomaista käyttäytymistä, jonka tallensimme mieleemme alle viisivuotiaina. Jos et kieppuisi vanhassa, sirpaleisessa ajatusmyrskyssä, muovaisit elämääsi tietoisesti. Et pelkäisi raha-asioita, ihmissuhteesi olisivat pelkästään antoisia ja olisit niin tyytyväinen, ettei mieleesi juolahtaisikaan tarttua tällaiseen kirjaan. 

Vanhasta tai ainakin sirpaleisesta ajatusmyrskystä pääsen myös hetkellisesti eroon, kun menen metsään tai meren rantaan. Mikä siinä onkaan, mutta luonto parantaa ja vie huolet pois ja pelon muutoksilta. Jotenkin se tuo lohtua, että sielläkin kaikki muuttuu. Ehkä yksi tärkein ajatus siinä on se, ettei luonnon ole pakko. Asiat vain tapahtuvat, kuten niiden kuuluu.

Meri - ilmainen lääke.
Meri – ilmainen lääke.

Sunnuntai-iltana kävin ohjaamassa sisäpyöräilytunnin. En kerta kaikkiaan jaksa lakata ihmettelemästä sitä, miten urheillessa ajatukset ovat vain siinä hetkessä ja oman kehon tuntemuksissa. Vaikka ennen tuntia olisi tapahtunut mitä, se unohtuu välittömästi, kun alan hommiin. Erityisesti ohjatessa, mutta yleensäkin liikkuessa en milloinkaan mieti mitään muita asioita.

Eli:

1 Vietä aikaa omissa oloissasi. Perheelliselle ei välttämättä helppoa, muttei aivan mahdotontakaan. Se tekee hyvää ihmiselle.

2 Aikataulut ja rutiinit ovat hyvästä, mutta pyri viettämään silloin tällöin viikonloppu tai edes päivä ilman aikatauluja. Nyt yhden viikonlopun kokemuksellani voin kertoa, että se on ihanan vapauttavaa!

3 Tee jotain yksitoikkoista: juokse, kävele, tiskaa, silitä, viikkaa lakanoita. Saatat alkaa kuulla itseäsi.

4 Tsekkaa asenne, sillä usein sitä saa, mitä tilaa. Voisitko ajatella jostain epämiellyttävästä asiasta yhtään valoisammin? Onko siinä mitään myönteistä? Yritä vielä kerran, löytyykö jotakin?

5 Mene metsään tai raahaudu rannalle. Luonnon voima on ihmeellinen.

6 Ala liikkua tai jatka jo hyvin käynnissä olevaa harrastustasi. Olen niin monta kertaa nähnyt sen, miten liikkumaton ihminen puhkeaa liikunnan myötä täyteen loistoonsa. Entisestä apeasta, epävarmasta ja itsetuntokriisejä potevasta sohvaperunasta voi jo muutamissa viikoissa alkaa kuoriutua ihan eri ihminen.

Mahtavaa maanantai-iltaa! Mikä on sinun toimivin vinkkisi?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *