Kuukausi: huhtikuu 2012

Astrologian pyörteissä

Astrologian pyörteissä

Olipa kiinnostava viikonloppu astrologisen tulkinnan peruskurssilla. Ensinnäkin, ymmärsin sen, ettei minusta tule astrologia. No, se ei kyllä ollut edes tarkoituksenani, päädyin kurssille puolivahingossa ja todellisesta hetken mielijohteesta. Koin kuitenkin monta itseeni kohdistuvaa oivallusta, mutta toden totta myös turhautumisen tunteita, sillä minulle aivan vieras astrologia tuntui 

Meditoimalla parempaa unta

Meditoimalla parempaa unta

Kotilääkäri-lehden kaksiviikkoisen unitempauksen viimeisenä juttuna kirjoitan unesta ja meditaatiosta. Olen viime aikoina ollut järkyttävän laiska meditoimaan, vaikka olen useaan otteeseen todennut meditaation vaikuttavan itseeni positiivisesti. Esimerkiksi koen, että silloin kun olen aktiivisemmin (joka ilta) jaksanut meditoida, olen nukkunut levollisemmin. Valitettavasti vain nämä omat meditaatioinnostuspuuskani ovat todella 

Vielä se päivä iloksi muuttuu!

Vielä se päivä iloksi muuttuu!

Olipas huono aamu. Heti herätessäni tuntui siltä, että korvistani nousi sankka sauhu, minua väsytti, stressasin työsumasta ja kaikki oli vain niin harmaata. Hammastahnakin oli loppu. Ja kaikki hiuspinnit kadoksissa! Silviisii. Aika jännä, sillä hetken tuntui siltä, että koko maailman ongelmat olisivat olleet kontollani. Ja aamuseiska ei tunnetusti ole kovin hyvä aika alkaa ratkoa niitä kaikkia maailman ongelmia. Jos olisin ollut fiksu, olisin pitänyt fiilikseni omana tietonani, mutta en näköjään vieläkään osaa sitä taitoa. Hohhoijaa. Milloinhan sitä oppii, minä luultavasti en ikinä. No, käynpä tänään polkaisemassa turhat höyryt pihalle 75 minuutin sisäpyöräilyssä. Sitten noudatan omaa, hyväksi havaittua keinoani: hoidan yhden asian kerrallaan. Heti, kun ei pääse purkamaan fiiliksiään urheiluun, alkaa pinna kiristyä. Taidan olla myös loman tarpeessa. Elämä on ollut liian jännittävää viime viikkoina, hihii.

Olin siis oman onnellisuuteni täydellinen jarru tänä aamuna. Välillä tuntuu siltä, että tietoa on, mutta taidot toteuttaa tietoa käytännössä uupuvat pahasti. Sanotaan, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä, mutta tässä tapauksessa lienee erityisesti ainakin tänään se suutari oli jäänyt kengättä.

Parempaa loppupäivää minulle ja kaikille muillekin. Onneksi kello on vasta puoli yksitoista! Tästä tulee vielä mahtipäivä. Kyl.

Otetaas yksi rauhoittava merimaisema ja sitten lasketaan kymmeneen, niiiiiih.

 

Sattuu!

Sattuu!

Miten kummassa ihminen, joka liikkuu säännöllisesti ja monta kertaa viikossa, kovaa ja kunnianhimoisesti, voi olla näin klesana yhdestä harmittomasta lihaskuntojumpasta? Viime yönä heräilin siihen, että vatsalihaksiini sattui yläkehon julmista olotiloista puhumattakaan. Tunnen lähes sen, kuinka lihakseni kiinnittyvät toisiinsa. Auuuuuuuuu. Maanantaina tuurasin sisäpyöräilyä ja bodytunnin, jossa 

K niin kuin kustannussopimus

K niin kuin kustannussopimus

Jihuu!! Nyt se on virallista! Olen Tammen kevään 2013 esikoiskirjailija. Kun suuri unelma toteutuu, olo on, noh sanoisin, että melko epätodellinen. Itse asiassa tässä saattaa mennä päiviä ennen kuin edes sisäistän koko asiaa. Kamalinta oli pidätellä asiaa jopa ystäviltäni. Kun nyt sitten pystyin asiasta kertomaan, 

Goodbye karppaus

Goodbye karppaus

Olipa muuten hyvä Spin75 eilen. Vedin vasta toista kertaa samaa ohjelmaa, ja uusi ohjelmahan on aina uusi ohjelma. Uutta ohjatessa pieni jännitysmomentti on aina mukana, että toimiiko homma. Kyllä, jopa vielä näin 12 vuoden jumppaohjausvuoden jälkeen, eikö ole kummallista.

Mutta hommahan toimi. Mestoilla olivat niin Rihanna, Mustaschin Ralf, DAD, 50 Cent, Billy Talent ja monet muut. 75 minuuttiin mahtuu melko paljon, sanoisin. Mutta on se kumma, että ikinä ei tule oloa, että apua, mitäs musaa nyt laittaisin. Enemmänkin tilanne on sillä lailla, että voisinkohan laittaa 150 minuuttia musaa 75 minuutin tunnille. Ja kyl, toki lopetettiin kuulemma tavaramerkikseni muodostuneeseen noin seitsemän minuutin trance-tahkoamiseen. Vielä lähtee, jaksaa jaksaa. Tunnin loputtua sain ihanan palautteen siitä, kun olin jossain vaiheessa sanonut, että vahvat jalat kyllä jaksaa, homma on nyt enemmän kiinni pääkopasta. Asiakas sai uutta puhtia ja oli kokenut, että juuri näin. Ja eräs vakioasiakas näytti peukkua loppujäähdyttelyssä. Mukavata.

Tällä kertaa en huomannut tunnin rakenteessa edes mitään korjattavaa, Herra Mixmeisterin iloksi. Ja kylläpä lähes täynnä oleva iltatunti on aina iltatunti, joka on lähes täynnä. Fiilis oli huikeahko! Kello kolmen pyöräilyssä on välillä sen verran vähemmän väkeä, että olo on kuin puolitäydessä (hahaa, olen kehittynyt, ei tullut edes mieleen kirjoittaa puolityhjässä) yökerhossa. Vaikka periaatteessahan väen määrän ei pitäisi vaikuttaa, niin kyllä vain on helpompi saada itsestään kaikki irti silloin, kun sali on täynnä ja porukka innostunutta.

Keskustelin muuten tänään (ulko)pyöräilyä tosissaan harrastavan isäni kanssa, joka lupasi lainata minulle maantiepyörää. Sen kokemuksen jälkeen en kuulema tahdo enää polkea sisällä, en ehkä ikinä. Hm. Nyt mietinkin, että yes or no. Ulkopyöräily kun on merkinnyt minulle lähinnä jopoilua kesäleningissä, korkokengissä ja tukka nätisti kammattuna. Spinussa taas treenaan kovaa, hikisenä ja annan kaikkeni, tyyliin huomista ei ole. Ovat muuten endorfiinipöllytkin aina sen mukaiset, suosittelen. Pitää ehkä vielä kalastella oikeaa pyöräilyä harrastavien mielipiteitä tai sitten pysytellä jopoilussa ja sisäpyöräilyssä.

Hah, avasin juuri sipsipussin. Kuukauden karpanneena päätin lopettaa koko touhun. Olisi pitänyt ehkä kuunnella ystävää, joka meinasi tikahtua nauruun kuullessaan tästä uudesta aluevaltauksestani. No juu, oli siinä jotain hyvääkin: ei neljän kilon painonpudotus, vaan se, että ruoka-aikani säännöllistyivät eikä karkkilakossa oleminen tee edes tiukkaa. Eilen maistoin suklaata, jota vedin ennen helposti viikonlopussa koko levyn. Kuukauden tauon jälkeen yksi rivi oli ällömakea. Hyih. Päätinkin, että jatkossa syön mitä syön, mutta vain silloin kun on nälkä. Eikä se nyt tarkoita sitä, että alkaisin ahtaa pastaa ja leipää suuhuni. Eihän. Ei.

Karppauksesta luopumisessa on kyse myös puhtaasti mukavuudenhalusta, en enää jaksa kaupassa miettiä, mitä voimme syödä saati laittaa perheelle eri safkoja kuin itselleni. Uskon, että moni saa karppauksesta hyötyä itselleen ja erityisesti silloin se on varmasti toimiva keino, jos liikapainoa on kymmeniä kiloja. Mutta itse en jaksa kelailla jatkuvasti ruokaa ja syömisiä, minun on paljon helpompi olla kaikkiruokainen ja keskittää sitten energiani aivan muihin asioihin. En ole ikinä ollut kovin kiinnostunut ruokavalioasioista tai dieeteistä.

Rouskis. Lanseeraan nyt itselleni sellaisen ruokavalion ja treenilukkarin, että riittävästi liikuntaa ja sopivasti ruokaa. Ja sipsithän on ruokaa. Sillä mennään.

Ehkä meitsi vain unohtaa noi polkuhommat ja alkaa treenata pikku Beckhamia, joka löytyy ihan omasta kodista.

 

 

 

Se erilainen lauantai

Se erilainen lauantai

Tänään oli erilainen lauantai. Aamu näytti harmaalta, nyt illalla paistaa aurinko. Hyvä muisto jäi viimeisestä yhteisestä päivästä. Näimme matkalla kaksi bambia: toisen kotikulmilla ja toisen parisataa kilometriä kauempana. Kumpikin selvisi ehjänä maantien yli. Yksivuotias on vilkasta ja äänekästä hautajaisseuraa. Onneksi hoitajat löytyivät omasta takaa. Taas yksi 

Töölönlahtifiilistelyä

Töölönlahtifiilistelyä

Ooh! Tässähän näyttää pahasti käyvän niin, että minusta sukeutuu jälleen juoksija. Olin tänään jälleen pikaisella lenkillä. Vapaaehtoisesti. Kukaan ei pakottanut. Keksin vielä loistoidean, miten päästä ihmisten ilmoille juoksentelemaan. Haen keskiviikkoisin keskimmäistäni treeneistä isolta kirkolta ja päätin ex tempore yhdistää hakureissuun Töölönlahden ympärijuoksun. Aikaa ei ollut 

Liikunta vaikuttaa uneen

Liikunta vaikuttaa uneen

Nyt kirjoitankin Kotilääkäri-lehden blogitempaukseen liittyen unesta ja liikunnasta. Tässä muutama liikunnallinen vinkki, jotka saattavat auttaa sinuakin nukkumaan paremmin.

1 TREENAA SÄÄNNÖLLISESTI. Älä ahdistu vauvojen rakastamista rutiineista, sillä ne ovat monella elämän alueellamme tarpeellisia. Treenaaminen kolme, neljä kertaa viikossa puolisen tuntia kerrallaan voi nopeuttaa nukahtamista ja lisätä jopa yhtäjaksoisen unen pituutta. Liikkuja myös tuntee olonsa usein sohvaperunaa virkeämmäksi päivällä ja rentoutuneemmaksi illalla.

2 LIIKU MONIPUOLISESTI. Hahaha, minä, spinnaaja ja bodypumppaaja, en siis ole todellakaan paras puhumaan, mutta puhun silti:  pariin lajiin jämähtäneen kannattaa laajentaa repertuaaria. Onneksi useat liikuntamuodot parantavat unta. Aerobisen liikunnan on sanottu toimivan hyvin, mutta kannattaa kokeilla myös jotain rauhallista, kuten venyttelyä tai joogaa. Paras vaihtoehto lienee oman kuntotason mukainen liikuntamuoto.

3 MUUTA ETELÄÄN. No okei, pyri edes treenaamaan niin, ettet palele. Lämpimässä treenatessa kehon lämpötila nousee enemmän kuin kylmässä urheillessa. Kun treeni on ohi, kehon lämpötila laskee, joka saattaa edesauttaa nukahtamista. Jeah, taas yksi syy, ettei tarvitse juosta pakkasella! Voisi muuten kuvitella, että nyt kovasti pinnalla oleva saunajooga toimisi hyvänä nukuttajana. Eikä mikään voita hikistä sisäliikuntaa, kuten sisäpyöräilyä.

4 HAPPIHYPPELE. Ulkoliikunnan sanotaan parantavan unta erityisen hyvin, sillä raikas ilma ja valo auttavat elimistöä säilyttämään luonnollisen uni-valverytmin. Mutta hei, toimiiko tää pahimpana kaamosaikana Suomessa, en oikein jaksa uskoa… Paljon reissaavalle hyvää tietoa: jetlagista kärsivä hyötyy ulkoilmaliikunnasta, sillä elimistö sopeutuu liikunnan avulla uuteen ympäristöön nopeammin. Eli juoksukengät matkalaukkuun!

5 TSIIGAA KELLOA. Reipasta treeniä ei kannata tehdä juuri ennen nukkumaanmenoa, sillä liikunnan aikaansaama adrenaliinipläjäys virkistää ainakin omaa oloani. Kun ennen vanhaan ohjasin kymmeniä ryhmäliikuntatunteja viikossa, minun oli todella vaikea nukahtaa niiden viimeisten iltamyöhän rääkkituntien jälkeen. Kroppa kävi ylikierroksilla ja jälkihikeä pukkasi. Koita siinä sitten rauhoittua nukkumaan, no way. Ylikierroksilla käyvä ikiliikkuja myös heräilee yöllä. Raskasta liikuntaa kannattaa kuulema harrastaa viimeistään kolmisen tuntia ennen toivottua nukahtamisaikaa. Itse tein siis eilenkin kuten ohjeessa sanotaan! Juoksemassa kävin puoli seiskalta ja kymmeneltä olin jo goisaamassa.

6 ÄLÄ RESSAA. Jos stressitaso on korkealla, kova treeni voi ylikuormittaa lisää ja sitä kautta häiritä unta. Myös erittäin pitkät kestävyysharjoitukset päivän aikana voivat lisätä yöheräilyä. Toisaalta taas säännöllisen, raskaan liikunnan ja peruskunnon kohottamisen on katsottu lisäävän unen tarvetta, sillä liikunta hajottaa lihaksia ja nukkuessa erittyy palautumista edistävää kasvuhormonia. Tässäkin siis se oma kokemus toimii varmasti parhaiten.

7 OTA KAUNEUSUNET. Raskaan treenin jälkeen otetut torkut voivat paitsi kaunistaa, myös parantaa unen laatua yöllä. Kehon palautumista edistävää ja unta parantavaa kasvuhormonia erittyy nimittäin jo päiväunien aikana. Jos nukut liian vähän ja treenaat liian kovaa, voi käydä ikävästi. Itsellähän oli tästä viime syksynä kokemusta. Treenasin täysillä kymmenen tuntia viikossa muiden töiden lisäksi ja yöt valvoin tai heräilin alle vuoden ikäisen taaperon kanssa. Lopputuloksena oli kehon ylirasitustila yöhikoiluineen ja sydämen tykytyksineen, kireästä pinnasta ja jatkuvasta vetämättömyyden tunteesta puhumattakaan. Kantapään kautta koettua: treeni on hyvä mitoittaa kulloisenkin elämäntilanteen mukaan, jotta keho ehtii palautua.

Oletko sinä huomannut liikunnan ja hyvän unen välillä yhteyksiä? Voitko sinä treenata illalla täysillä ilman, että se vaikuttaa nukkumiseesi? Kuinka monta tuntia nukut yöllä? Onko sinulla kokemuksia liian vähistä unista ja ikävästä ylikunnosta? Miten te arvon jumppaohjaajakollegani saatte unen päästä kiinni illan tuntien jälkeen?

Hahahaha! Kuin kaksi marjaa: minä ja kuopukseni nukkumassa hänen elämänsä ensimetreillä.

 

 

Juoksu on parasta lääkettä

Juoksu on parasta lääkettä

Tänään oli aika saamaton päivä. En tiedä, meninkö eilen liian aikaisin nukkumaan, sillä heräsin tikkana kello kolme yöllä miettimään syntyjä syviä. Virhe. Yöllä ei kannata ikinä alkaa pohtia mitään ainakaan turhan vakavaa tai ongelmallista, sillä harvaan asiaan voi vaikuttaa juuri sillä hetkellä. Sitä paitsi yöaikaan asiat