Inspiraatiota omaan salitreeniin

Inspiraatiota omaan salitreeniin

Miten salitreenit saa uuteen nousuun pienen takapakin jälkeen? No toki palaamalla salille, mutta hakemalla inspiraatiota ammattitaitoiselta ohjaajalta ja treenikavereista. Se oli syy siihen, miksi ostin paikan Noora Kenttämaan pienryhmästä, ja heti ekojen treenien jälkeen voin sanoa, että kyllä kannatti! Olen ostanut Nooralta lisäksi yksilöohjausta, koska onhan se mahtavaa saada henkilökohtaista ohjausta, silloin ei todellakaan tule sluibailtua (jos nyt muutenkaan treeneissä). Treenasimme Nooran kanssa muutamia kertoja yhdessä jo viime talvena, ja pidän hänen rauhallisesta ja ammattitaitoisesta tavastaan ohjata niin yksilöä kuin ryhmiä. Treeneissä olin ekaa kertaa maanantaina ja voin kertoa, että 5 viikon salitauon jälkeen nyt keskiviikkona tuntuu kropassa, että tuli treenattua. Pikku lihaskipu, paras fiilis! R5-sali Metsälässä vaikutti kivalta paikalta, sellaiselta, missä saa treenata rauhassa. Lisäksi minulla on sieltä sopiva matka kotiin, joten loppuverkka tuli juostua sateessa ja loskassa. Arjen luksusta sekin!

Kiire ja flunssa ja elämä astuivat treenien edelle

Tammikuussa salitreenit jäivät ensin työkiireiden vuoksi ja sitten parin viikon flunssan takia, ja ainoa lihaskuntotreeni, mitä sain tehtyä, oli pikaiset kotijumpat, tiedän, sekin on todellakin parempi kuin ei mitään! Silti viime vuoden heinäkuussa kahden vuoden tauon jälkeen aloitettu lihaskuntotreeni on tuottanut tulosta. En ollut siis viiteen viikkoon juuri tehnyt mitään lihaskuntoa ja silti tuntui siltä, että esimerkiksi punnerrukset ja vatsaliikkeet sujuivat hyvin. Kröhöm, ei puhuta niistä kyykyistä!

Kyykkyä ja kulmasoutua

Pienryhmämme ajatuksena on tutustua levytankoliikkeisiin, ja maanantaina ohjelmassa olivat kyykyt ja kulmasoutu. Teimme ensin lämmittelyn kehonpainoliikkeillä ja kuminauhalla ja sitten ryhdyimme treenaamaan pareittain. Teimme vuorotellen kyykkyä muutamilla eri painoilla ja sen jälkeen kulmasoutua niin ikään tangolla. Kyykkysarjat tosin tuntuivat raskaalta pitkän tauon jälkeen, vaikka painot jäivät itselläni vain 30 kiloon. Kulmasoudussa sain hyvän tekniikkavinkin vetää tangon vähän alemmas kuin mihin olen tottunut. Nykyään saan kuitenkin selkäliikkeet tuntumaan siellä missä pitääkin. Selän treenaaminen on ollut inhokkini ja ihminenhän ei mielellään tee asioita, joissa kokee olevansa huono. Juuri siksi selkäsauna on jäänyt vähille, mutta nyt hommaan tulee muutos. 

Naama punainen kuin paloauto loppurutistuksen jälkeen, just loistavaa! Noora oikealla.

Paluu salille muutenkin

Nooran treenien lisäksi jatkan itsenäistä treenaamista salilla pari kertaa viikossa, muuten on tarkoitus priorisoida juoksua. Heinäkuun lopulta lokakuun puoliväliinhän olin tehnyt koko kehon yhtä ohjelmaa hieman liikkeitä vaihdellen. Takanahan oli silloin tosiaan parin vuoden tauko lihaskuntotreenistä satunnaista keskikehojumppaa lukuun ottamatta. Lokakuun puolivälistä joulukuun loppuun tein kolmeen jaettua ohjelmaa, jonka olin jakanut hauiksille, selälle ja vatsalle, jaloille ja olkapäille sekä rinnalle, ojentajalle ja vatsalle. Nyt on tarkoitus säätää noista ohjelmista sopiva paketti ja lisätä mukaan myös kuminauha- ja kehonpainoliikkeitä, kuten peruspunnerruksia. Viime syksynähän unelmoin leuanvedon oppimisesta, enkä vieläkään ole hylännyt sitä, vaikka leuanvetotreenit aika pian lopahtivatkin. Kuten sanoin, se mitä ei osaa, sitä ei aina tee mielellään! Yläkehon voiman lisääntymisen huomaan kuitenkin siitä, että jos aluksi jaksoin ihan oikeasti roikkua puoli minuuttia, niin nykyään jaksan roikkua jo pari minuuttia. Jei! 

Onnellinen juoksija vesisadelenkin jälkeen. AINA on hyvä juoksuilma, tai no ainakin useimmiten.

8 minuutin loppurääkki

Kulmasoutu- ja kyykkytreenien lopuksi teimme 8 minuutin harjoituksen, jossa vuorottelimme kolmea liikettä putkeen 10 toistoa per liike ja siirryimme siitä seuraavaan. Ensimmäisessä liikkeessä käytimme jumppapalloa, jonka nostimme lattialla maaten jaloilla käsien väliin, käytimme pallon pään takana ja palautimme sen jalkojen väliin. Sitten teimme kapean otteen punnerruksen yläasennossa käden ojennuksella ja lopuksi keskivartaloa kuminauhalla niin, että kuminauha oli kireällä ja käänsimme yläkehoa ja käsiä vuoropuolille. Niin hauskaa, hikistä ja hengästyttävää! Huh. 

Ihan superhauskaa on treenata toisen ohjauksessa ja treenikaverit olivat huippuja. Uskon, että saan ihan tosi paljon inspiraatiota kokonaisvaltaiseen voiman kasvatukseen ja omaan salitreeniin siitä, että käyn välillä treenaamassa myös lihaskuntoa (en pelkkää juoksua) muiden kanssa.

Miten SUN treenit sujuvat?

Jenny 

TERVETULOA INSTAGRAMIIN 

TERVETULOA FACEBOOKIIN

Lue ja laita hyvä kiertämään:

Minusta tulee juoksuohjaaja

Matka Alpeille on alkanut – Tour du Mont Blanc 150 km

Työmatkajuoksun plussat ja miinukset

Elämänmuutos vie aikaa ja vaatii toistoa – mutta yhtäkkiä huomaa, että kaksi vuotta on kulunut

Uuteen nousuun – löydä energisempi elämä -kirjani on ilmestynyt

Vuoden 2018 juoksutavoitteet menivät aikalailla persiilleen



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *