Kuukausi: toukokuu 2015

Vihaisin tarvitsee eniten…

Vihaisin tarvitsee eniten…

…rakkautta. Onpas ollut viikko. Kun töissä naputtaa konetta kaikki päivät, en ole illalla jaksanut enää kirjoittaa riviäkään. Enkä ole ottanut siitä huonoa omatuntoa, koska näin on nyt! Mutta paljon on tapahtunut. Koti on laitettu pian pakettiin ja muuttaa osoitetta. Ehkä parhaiten valmisteltu ja ensimmäinen muutto 

Kehon kevätremontti

Kehon kevätremontti

.. on jälleen alkanut tässä osoitteessa. Kohta pitää kiskoa sortsit jalkaan ja farkkujen alta paljastuvat valkoiset, kuivat kanankoivet. Iik. Tervehdys siis rasvapurkkien ihmemaailmasta! Täällä olen kuorruttanut itseäni jos jonkinlaisiin voiteisiin ja löytänyt ihan mahtavan, kerrankin kuivalle atopiaan taipuvaiselle iholleni sopivan vartalovoiteen sekä testannut katajavoidetta treenin rasittamille 

Toinen satsi Sisäistä voimaa…

Toinen satsi Sisäistä voimaa…

…on vihdoin olemassa.

Mietin tässä hiljattain, että meneekö itselläni mikään asia ikinä kertalaakista nappiin. (No totta kai menee.) Olin vain sortua pieneen marttyyriuteen, mutta onneksi lakkasin sanomasta, että aina (no ihan ainako? No ihan varmastiko?) minulle käy näin. Pakko oli kyllä vielä lohkaista sekin, että no totta kai kaikki (no muka ihan kaikkiko?) kusee, kun minun kirjani on kyseessä.

Nyt jo nauran eli ei hätää.

Minimaalisia vastoinkäymisiä oli kuitenkin ilmassa Sisäinen voima – 365 ajatusta parempaan arkeen –kirjani (readme.fi) toisen painoksen kanssa. Ensin oli tämä nimisotku, sen jälkeen kirja viipyi painossa hieman pidempään kuin ensimmäinen erä. Kun opus saatiin painosta ulos alkuviikosta, ei tieto sen julkaisusta mennytkään läpi nettikirjakauppoihin tai kirjakauppoihin tai juuri minnekään. Vaikka varastossa olivat huikeat kirjatornit, lähes kaikkialla myytiin eioota. Loppu on. Ei saatavilla. Ei tilattavissa. Onneksi itse huomasin asian tänään perjantaina ja kun asian otin puheeksi, siihen reagoitiin nopeasti. Nyt kirja on joka puolella. Ei muuta kuin hankkimaan se! Tässä erittäin puolueellinen mielipiteeni: sehän on ihan mainio lahjaidea valmistuvalle opiskelijalle, eläkkeelle jäävälle isälle tai lapsen päiväkodin henkilökunnalle vaikka yhteiseksi opukseksi kahvihuoneeseen!

Vielä kerran: Sisäinen voima – 387 ajatusta parempaan arkeen (Readme.fi) on siis ensimmäisen painoksen laajennettu versio. Tämä toinen, laajennettu painos sisältää samat 365 ajatusta kuin ensimmäinenkin versio, mutta tässä toisessa painoksessa on mukana 22 bonustarinaa, koska tämä on Special Edition, ja kyllä, ihan itse päätin, että tää on spessu! Tämä kirja on saatavilla vain sen aikaa, kun toista painosta riittää. Tämän jälkeen palaamme aitoon ja alkuperäiseen, ainakin nimessä.

Nuo bonustarinat tulen myös julkaisemaan Facebookissa, joten jos sinulla on ykkösversio, ei huolta, pääset bonarit varmasti lukemaan. Oikeastihan nuo 22 bonustarinaa ovat esimaistiaisia Sisäinen voima 2 –kirjasta, joka on parhaillaan työn alla. Siihen tulee ihan mielettömän kivoja ajatelmia! Kyselin muuten taannoin teiltäkin ajatuksia kakkososan teemoiksi. Kiitos kaikille vastauksista! Uuden kirjan voittivat nimimerkit inspiraatio, Stellina ja Lila. Otan teihin yhteyttä  ja nakkaan myös aiemman arvonnan voittajille kirjat postiin.

Sisäinen voima – 387 ajatusta parempaan arkeen löytyy esimerkiksi Adlibriksestä, Cdon.comista, Suomalaisesta kirjakaupasta, Akateemisesta ja Prismasta.

Yhä kiitän koko sydämestäni kaikkia kirjan itselle tai lahjaksi hankkineita. Kiitos, arvostan! Kiitän lämpimästi myös Facebook-sivusta tykkääviä, ajatelmien kommentoijia, palautteen antajia, ajatelmien jakajia. Kiitos, arvostan! Kiitos myös kustantajalle mahdollisuuden tarjoamisesta.

Me yhdessä teemme tästä arjesta ainakin hitusen parempaa, eikö totta!

Rentoa viikonloppua. Tähän yksi iso sydän.

Tässä se on, Special Edition. Melkein sama, vähän eri.
Tässä se on, Special Edition. Melkein sama, vähän eri.

Tunteiden myrsky

Tunteiden myrsky

Monenlaista on ollut, niin hyvää kuin huonoakin. Pientä stressiä on ollut ilmassa, mutta niinpä vain olen senkin onnistunut kanavoimaan hyvällä tavalla ulos itsestäni. Myös ne menneisyyden möröt aiheuttivat tässä päivänä eräänä paitsi pahaa mieltä myös pienen sotkun, jolloin olin jo toivoa, että olisinpa voinut palata elämässäni alla olevaan 

Kaupunkirakkautta

Kaupunkirakkautta

Tukholma on kaupunki, jonne palaan aina uudelleen ja uudelleen. Kaupunki, jossa vain on niin hyvä fiilis ja energia. Kaupunki, jossa voisin kuvitella asuvani, jos en rakastaisi myös Helsinkiä niin paljon. Olen kerran käynyt siellä työhaastattelussa, valitettavasti flaksi ei käynyt. Muuten ehkä asuisin siellä vieläkin. Kaupunki, jonne 

Joogaa kotona

Joogaa kotona

Kun ei muuten ehdi, niin ei ehdi. Eikä liikunnan tulisi olla asia, josta ottaa stressiä, vaan päinvastoin.

Olen aiemminkin kirjoittanut siitä, kuinka olen niin monta kertaa aloittanut joogan, mutta aina se on jostain syystä jäänyt. Hm, kuinkahan monta kymppikorttia olenkaan ostanut, josta olen saanut käytettyä vain kerran pari ennen kortin vanhenemista… Noin 15 vuotta sitten eli muutama vuosi esikoiseni syntymän jälkeen kävin astangan peruskurssin, ja sen jälkeen olen säännöllisen epäsäännöllisesti käynyt joogatunneilla siellä täällä ja kokeillut flowta, yinia, astangaa, hathaa, hotjoogaa ja ties mitä. Olen myös miettinyt sitä, onko asia yksinkertaisesti niin, että en vain ole joogaajatyyppiä, mutta jälleen kerran joogi minussa on nostanut päätään ja innostunut kovasti. Kun joogaamisen tekee tarpeeksi helpoksi, eli nykytilanteessa antaa sen tulla kotiin, niin se onnistuu kuitenkin. Ehkä minussa siis sittenkin asuu pieni joogi! Ja miten hyvää jooga tekeekään keholleni, kun töissä istun kaiket päivät.

Olen joogannut myös työpaikalla.
Olen joogannut myös työpaikalla.

Kun vielä viime syksynä tein toimittajan-kirjailijan-liikunnanohjaajan-valmentajan töitä freelancerina, tuntui siltä, että vaikka arki oli todella hektistä, aikaa oli jotenkin enemmän, myös liikkumiseen. Liikuntaa oli elämässäni paljon runsaammin kuin tällä hetkellä. Osittain se johtui siitä, että ohjasin myös työkseni, joten minun oli pakko olla iltaisin välillä töissä. Kun sitten tammikuussa aloitin työt vain yhdessä lehdessä, tuntui, ettei liikunta yhtäkkiä enää mahtunut ollenkaan aikatauluihini. Aamutreenit eivät onnistu, sillä vien lapsen aina päiväkotiin. Työpäivän jälkeenkään ei oikein tehnyt mieli liikkumaan, koska halusin olla kotona perheen kanssa. Yhtäkkiä oli hujahtanut pari kuukautta ja iik, jälleen karttunut useampi kilo. Iltamyöhälläkään en voinut lähteä urheilemaan, kun treenin jälkeen olen niin ylikierroksilla ja virtaa täynnä, ettei uni tule kuin joskus keskiyöllä. Pari kuukautta sitten aloin taas juosta, mikä toi hieman helpotusta liikkumattomuuteen. Onhan kotiovelta helppo lähteä lenkille, jos vain saa itsensä tsempattua ulos. Ja nyt joogatunnit ovat tulleet kotiini. Vaikka aina ei jaksaisi roikkua netissä, se tuntuu olevan tällä hetkellä lähes ainoa tapa päästä osallistumaan ohjattuun ryhmäliikuntaan.

Viime kesänä joogasin saaristossa. Sinne otan mukaan myös Yoogaian.
Viime kesänä joogasin saaristossa. Sinne otan mukaan myös Yoogaian.

Blogiringin kautta testaan kotimaista Yoogaia-nettijoogapalvelua, joka muuten valittiin vuoden liikuntatuotteeksi viime vuonna. Yoogaia oli itselleni tuttu jo aiemmasta, sillä olin joskus lunastanut kaverin kautta ilmaiskoodin, mutta ohjausten runsauden vuoksi en vain silloin jaksanut siitä innostua. Yoogaiassa on mahdollista osallistua omalla koneella ohjatulle livetunnille niin, että ohjaaja näkee sinut, muut joogaajat eivät. Jos kellonajat eivät sovi, mahdollista on klikata myös tallennetta ja joogata silloin kuin itselle sopii. Itse en siis ole enää iltatreenaaja enkä oikein iltajoogaajakaan, mutta aamuvirkkuna olen nyt muutaman kerran joogannut ennen kuin lapsi herää ja lähtö tarhaan ja töihin koittaa. Näin aion toimia jatkossakin, sillä menen mielelläni nukkumaan yhdeksän aikaan illalla ja herään sitten viiden, puoli kuuden kieppeillä. Tätä unirytmiä olen noudattanut jo pari vuotta ja se sopii tässä elämäntilanteessa itselleni parhaiten. Aion muuten myös testata noita Yoogaian meditaatio- ja rentoutumistallenteita joogan lisäksi. Olenhan ennen myös meditoinut, mutta helposti tylsistyvänä se aina jää, kun maltti ei riitä yksin meditoimiseen. Ja toisaalta: tiskaaminenkin voi olla meditaatiota, oikeastaan mikä tahansa puuhastelu, kuten hiljattain kirjoitinkin.

Meditaatio iltaisin voisi kyllä toimia myös unta ajatellen, sillä levoton mieli estää nukahtamista tehokkaasti. Jos aivosi vielä illallakin raksuttavat päivän työasioita, ihmissuhdeongelmia, menneisyyden tapahtumia ja tulevaisuuden suunnitelmia, informaatiovirta on liian suuri ajatellen levollisuutta ja mielen hallintaa. On tutkittu tieteellisesti, että meditaatio vaikuttaa ihmiseen fysiologisesti, henkisesti, mentaalisesti ja psykologisesti. Meditointi voi auttaa myös unensaannissa, sillä siinähän tavoitellaan hyvän olon tunnetta sitä kautta, että ei tarvitse ajatella mitään. Meditaation tarkoitus ei kuitenkaan ole tavoitella unta, vaan pyrkiä sulkemaan ne aivokuoren toiminnot pois päältä, jotka päivällä toimivat erilaisissa askareissa. Meditoidessakin aivotoiminta kuulema on vilkasta, mutta eri alueilla kuin normaalissa arkipuuhastelussa.

Beddit teipataan petauspatjaan ja töpseli laitetaan seinään. Erittäin helppoa tuo asennus.
Beddit teipataan petauspatjaan ja töpseli laitetaan seinään. Erittäin helppoa tuo asennus.

Yoogaian kokeilun myötä sain testattavaksi myös suomalaisen innovaation, Bedditin. Beddit on anturi, jonka teippasin sänkyyn petauspatjani päälle ja latasin appsin luuriini. Aamulla voin appsista katsoa, miten hyvin tai huonosti olen saanut yöllä nukuttua ja olenko hillunut kuinka paljon unissani. Anturi kun seuraa liikkumistani yöllä, hengitystäni ja myös sykettä. Viime yön unisaldo ei ollut huima, ja hieman ristiriitaisin tuntein appsin aamulla taas avasin, kun mietin, haluanko todella vielä vahvistuksen sille, että nukuin huonosti vai pitäisikö ottaa se asenne, että valvoin hyvin!

Uniasiat ovat olleet viimeiset neljä vuotta todella pinnalla, sillä kuopuksenihan valvoi ja heräili ensimmäiset kaksi vuottaan. Sen jälkeen olin niin väsynyt, että kun lapsi yhtäkkiä alkoi vedellä 12 tunnin unia, menin samaan aikaan nukkumaan hänen kanssaan ja useimmiten menen yhä. En tosin muista, milloin olisin nukkunut yhden yön niin, että en ole herännyt useita kertoja, mutta pysyn virkeänä, kun menen aikaisin nukkumaan. Kun jouduin valvomaan, heräilemään ja sain vain vähän unta lapsen ollessa pieni, kyllä vain maailmasta katosivat värit. Sen elämänjakson kokeneena osaan todella arvostaa jokaista nukkumaani tuntia. Ja uskon, että toista nukkumatonta voi täysin ymmärtää vain ihminen, joka on kokenut samaa.

Joogattu on myös maalla saunakammarissa, kun alkoi sataa juuri, kun olin asetellut itseni laiturille.
Joogattu on myös maalla saunakammarissa, kun alkoi sataa juuri, kun olin asetellut itseni laiturille.

Virittäessäni anturia patjani päälle puolisoni tokaisi, että mitä väliä sillä on, tiedänkö nukkuneeni hyvin tai huonosti. Itse olen kuitenkin sen verran hifistelijä, että kaikki uneen ja lepoon liittyvä tieto kiinnostaa. Lenkille kykenen sen sijaan lähtemään useimmiten ilman matkaa, nopeutta ja aikaa mittaavia laitteita. Jos huomaan nukkuneeni pitkän aikaa huonosti, on aika tehdä jotain toimenpiteitä. Toki sellaisen varmasti havaitsisin muutenkin ilman mitään mittareita, mutta teinpä juuri juttua kuorsaamisesta ja uniapneasta ja haastattelemani asiantuntija sanoi, että yli 80 prosenttia uniapneaa sairastavista ei edes tiedä sairastavansa sitä ja että he vain ovat tottuneet ainaiseen väsymykseen. Karsea ajatus, että ihminen on aina väsynyt, ja alkaa pitää sitä normaalina olotilana. Minä ainakin haluan olla virkeä ja myös tuntea itseni energiseksi!

Mutta tosiaan, viime yön saldossa ei kehumista ja rättiväsyneestä olotilasta huolimatta nukahtamisessakin oli kestänyt 40 minuuttia. Ensi yönä sitten paremmin, tämä päivä mennään näillä eväillä, mitä on.

P.s. Rekisteröitymällä Yoogaian sivuille koodilla JENNY2015 saat joogata kaksi viikkoa ilmaiseksi. Koodi on tarkoitettu uusille asiakkaille, ja se on voimassa toukokuun loppuun. Rekisteröitymisen jälkeen pääset koodin syöttämään, kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Yhteistyössä Yoogaia, Beddit ja Blogirinki.

 

Tänä viikonloppuna…

Tänä viikonloppuna…

Tuijotan merelle ja tunnen itseni vapaaksi. Huolen ja stressin iskiessä kysyn itseltäni, ovatko ajatukseni totta. Pysähdyn todella kuuntelemaan, kun linnut laulavat. Syön ruokani ajatuksella ja pureskelen sen hyvin, ilman kiirettä ja hotkimista. Hymyilen ventovieraalle. Puhun vierasta kieltä. Vietän aikaa rakkaideni kanssa ilman, että näprään kännykkääni 

Pienet suuret jutut

Pienet suuret jutut

Vaikka osaa olla pienestä tyytyväinen, ei se silti tarkoita sitä, etteikö saisi olla tavoitteita. Tavoitteet, haaveet ja unelmat pitävät ihmisen käynnissä, mutta silti voi olla tässä hetkessä. Ja jokin lamppu on syttynyt, kun huomaa, että ne pienet jutut ovatkin kaukana pienestä. Ne ovat isoja. Valtavia. 

Draaman ainekset…

Draaman ainekset…

..olisivat voineet olla ilmassa, mutta laskin kymmeneen. Hyvä minä.

Tässä hiljattain minun oli mahdollista valita, olenko loukkaantunut draamakuningatar, joka nostaa mekkalan vai huokaisenko syvään, valitsen näin on nyt -asenteen ja opettelen nauramaan eräälle sotkulle. Valitsin jälkimmäisen, taputaputapu. Ja oikeasti kyse ei ole mistään maailmaa mullistavasta asiasta, mutta toki minun hengentuotoksestani, joka on itselleni tärkeä ja rakaskin.

Sisäinen voima – 365 ajatusta parempaan arkeen -kirjani (readme.fi) kanssa ei nimittäin mennyt kaikki ihan putkeen tässä viime viikkoina. Kirja pääsi loppumaan useimmista netti- ja kirjakaupoista juuri äitienpäivän alla, mikä oli harmillista heidän kannaltaan, jotka kirjaa olivat kissojen ja koirien kanssa metsästäneet. Pahoittelen kovasti!

Kirjan toinen erähän on ollut painossa jo tovin, eikä senkään kanssa sujunut ihan pulmitta. Kustantajani pyynnöstä lisäsin kakkospainokseen 22 uutta ajatelmaa, jotka ovat alun perin parhaillaan teossa olevasta, Sisäinen voima – 365 ajatusta parempaan arkeen –kakkososasta. No, pieni tietokatkos oli sitten ollut kustantajan ja itseni välillä, sillä uusi, laajennettu painos olikin saanut tietämättäni uuden nimen! Se on nimeltään Sisäinen voima – 387 ajatusta parempaan arkeen. Sain tästä tietää ihan sattuman kautta henkilöltä, joka oli eräänä päivänä askarrellut kirjani kanssa työpäivänsä aikana. Kun minä sitten yritin d r a m a a t t i s e s t i pysäyttää painokoneet, oli valitettavasti liian myöhäistä ja kirjan kansien painaminen uusiksi ja niiden uudelleen kuljettaminen Juvalta Porvooseen olisi tullut ilmeisen kalliiksi. Vaikka minua harmitti ja hetken myös kiukutti, päätin antaa olla. Ymmärsin heti, että maailmassa on paljon isompiakin murheita kuin joku itsestäni väärältä tuntuva lukema. Vaikka olisin avautunut asiasta kuinka, tilanne ei olisi muuksi muuttunut. Sitä paitsi kustantajaa kohtaan ajatukseni ovat hyvin lämpimät, he ovat antaneet minulle mahdollisuuden koko opuksen julkaisuun ja nyt siis jo toinen painos on otettu, mikä yllätti itsenikin. Olen siis pelkästään vain kiitollinen, vaikka tietokatkoksesta hieman aluksi harmistuinkin. Kun eräs sitten minulle totesi, että aika viileästi otit tämän, että itse olisin kiukutellut enemmän, päätin jatkaa samalla viileällä linjalla ja päätin myös, että tämä 387-lukuinen kirja on keräilyerä ja jos kolmas painos tulee, se tulee palaamaan entiseen alkuperäiseen nimeensä. Eli nyt on kuulkaas keräilyharvinaisuus tarjolla, hehee.

Summa summarum: Kirjaa on nyt liikkeellä sitten kahdella eri numerolla. Kuitenkin Sisäinen voima – 365 ajatusta parempaan arkeen on noita 22 ajatelmaa lukuun ottamatta sama kirja kuin Sisäinen voima – 387 ajatusta parempaan arkeen. Nuo 22 uutta ajatelmaa tulen myös julkaisemaan Facebookissa pikimmiten. Ne ovat samalla myös esimaistiaisia tulevasta kakkososasta, joka pysyttelee osittain ykkösosan teemoissa, tosin freeseillä ajatuksilla, osittain nostaa kokonaan uusia teemoja esiin tai ainakin isommalla kädellä. Uuden, vasta teossa olevassa kirjassa puhutaan muun muassa itsensä rakastamisesta, rahasta ja anteeksiannosta. En ehkä muuten jaksa enää selittää ikinä tätä koko nimisotkua, joten ohjaan kyselijät jatkossa lukemaan tämän postauksen!

Koska saan uudesta kirjasatsista itselleni muutamat tekijäkappaleet, laitankin nyt uuden arvonnan pystyyn. Ja sitä ennen, edellisen arvonnan kirjavoittajat ovat tässä: Jultsis, sikkuralla, TS, TyttiH ja Niina. Laitan teille meiliä huomisen aikana ja kysyn osoitteita, jonne kirjat voin toimittaa. Suuri kiitos jokaiselle osallistuneelle. Kiitos kauniista tarinoista ja upeista vastauksista. Onnea voittajille.

Mutta nytpä arvon kolme kappaletta huomenna 13.5. painosta putkahtavaa Sisäinen voima – 387 ajatusta parempaan arkeen -kirjaa signeerauksella. Arvontaan voit osallistua kommentoimalla tähän postaukseen, minkä teeman/mitä teemoja (ja miksi) haluaisit löytää Sisäinen voima – 365 ajatusta parempaan arkeen kakkososasta, joka siis on vasta teossa. Kommentointiaikaa sinulla on perjantai-iltaan 15.5. klo 24 saakka.

Huh! Että sellainen tarina! Itsekin olen ihan sekaisin, että miten se menikään, mutta tällä mennään. Iloisia lukuhetkiä, mitä ikinä sitten luetkaan.

Minä olen se eka ja alkuperäinen versio!
Minä olen se eka ja alkuperäinen versio! Pötkötän näin sivuttain, jotta numerot eivät niin erotu!
Aurinkovirtaa…

Aurinkovirtaa…

…Tarvittaisiin nyt tässä osoitteessa. Tulipa pitkästä aikaa nukuttua viime yö huonosti tai valvottua erinomaisesti, kummin asian nyt sitten vain haluaa ottaa. No, onneksi olen kehittynyt sen verran, ettei tämän väsymyksen tarvitse määrittää tuntemuksiani sen enempää tässä hetkessä. Voin olla väsynyt, mutta iloinen ja onnellinen. Ja