Pakosta salille – 6 viikon jälkeen ihan koukussa

Pakosta salille – 6 viikon jälkeen ihan koukussa

Kuusi viikkoa salitreeniä takana, käytännössä pakosta ja olen aivan koukussa! Elämäni aikana olen lyönyt laimin itseäni ja kroppaani monin tavoin ja yksi asia on ehdottomasti se, etten ole panostanut lihaskuntoon viimeisenä parina vuonna, kuten jokaisen kannattaisi. Mutta koska pohja on kuitenkin olemassa ja keho varmasti muistaa nostelleensa puntteja aiemminkin, tuntuu treeni paitsi menevän perille niin sujuvan. Se on ihan mahtavaa, ja se sai todellakin paikan elämästäni. Tämäkin yksi pluspuoli jalan loukkaamisessa. 

Pakosta salille

Kesällä aloin käydä salilla oikeastaan vähän pakosta. En voinut juosta, ja jotain treeniä oli tehtävä ihan pääkopankin takia. Itselleni sopii se, kun liikun säännöllisesti. Mieli alkaa mennä apeaksi, jos on parikin viikkoa taukoa liikunnasta. Salitreeniä on tullut tehtyä vuosien varrella enemmän ja vähemmän, mutta vielä kun ohjasin paljon ryhmäliikuntaa, oli isommilla painoilla tehty lihaskuntotreeni olematonta. Se olisi varmasti jossain määrin tehnyt hyvää ja tukenut liikunnanohjausta, mutta jäi vain tekemättä. (teko)syitä on monia. Ja pysyihän lihaskunto ihan hyvänä ryhmäliikuntatuntien voimalla, vaikka ei siitä enää sitten parantunutkaan, vaan pysyi samalla tasolla. Eikä ihme tuo, sillä jumppasin koko ajan samoilla painoilla, vitosen ja kutosen käsipunteilla.

Koukussa saliin! Mutta juoksua en jätä.

Kun pari vuotta sitten innostuin juoksusta uudelleen taukojen jälkeen, lihaskuntotreeni oli aika vähäistä, enkä ohjannut enää oikeastaan kuin sisäpyöräilyä. En vain jotenkin saanut aikaiseksi vahvistaa lihaskuntoa, vaikka toki tiedän sen hyödyt arjessa ja juoksun suhteen. Reilun vuoden verran olen jumppaillut kotona, mutta tehnyt lähinnä keskikehoa. Nyt olen kuitenkin kuudessa viikossa koukuttanut itseni voimatreeniin ja ensimmäisiä tuloksiakin näkyy ja ennen kaikkea tuntuu. Penkkipunnerruksessa nousee 10 kiloa enemmän kuin heinäkuun alussa, keho tuntuu kokonaisvaltaisesti jotenkin jäntevämmältä ja ryhdikkäämmältä ja monen muun liikkeen tekeminen on kevyempää kuin aloittaessa. 

Semilyhyttä sarjaa salilla

Lämmittelysarjan lisäksi teen tällä hetkellä niin isoilla painoilla kuin pystyn puhtaasti tekemään 3-4 x 6-8 sarjaa. Tähän asti olen käynyt salilla 2-3 kertaa viikossa. Nyt olen palaamassa juoksutelakalta normijuoksutreenieni pariin ja aluksi juoksu-kävelen kaksi kertaa viikossa vielä 2,5 viikon ajan. Salitreenejä jatkan kolme kertaa viikossa. Lisäksi teen kotona satunnaisesti lyhyitä 10-20 minuutin lihaskuntotreenejä jonka ohella liikkuvuutta ja venyttelyä. Vielä kun sinne joogatunnille ehtisi edes kerran viikossa, mutta onneksi asanoita on aiemman harrastuksen takia takataskussa ja niitäkin voi tehdä hyvin kotona. 

Pyrin käymään salilla niin, että treeniä ei tule peräkkäisinä päivinä. Vaihtelen myös liikkeitä ja käyttämiäni välineitä. Ojentajaa ja hauista teen taljassa. Pystysoutua teen 8 kilon käsipainoilla, vipunostoja vitosilla ja viimeksi kokeilin, miltä tuntui tehdä pystypunnerrukset 20 kilon tangolla, no hyvältähän se! Penkkipunnerruksessa menee tällä hetkellä 35 kiloa tuolla 8 toiston sarjalla. Selkää vuorottelen kehonpainolla, TRX-nauhoilla ja taljalla. Viime kerralla tein pitkästä aikaa maastavetoja 50 kilolla ja vaikka teräsnainenkaverini mielestä painot olivat kevyet, voin kertoa, että itselläni se tuntui rankalta. Melko syviä kyykkyjä olen tehnyt pelkän 20 kilon tangon kanssa ja mitähän vielä. Vatsoja teen 10 kilon kiekko apunani, istumaannousuja, kiertoja ja joustoja. Lisäksi vatsoja ilman painoja. Leuanvedon harjoitteleminen on vähän jäänyt, koska se sujuu niin huonosti ja on raskasta! Pitää skarpata sen kanssa asap.

Toistaiseksi olen tehnyt siis oikeastaan yhtä treeniohjelmaa sitä hieman varioiden, mutta jos salitreeni jatkuu 3-4 kertaakin viikossa, on ohjelma järkevä jakaa jollain tapaa. Jännittävä on nähdä, miten voiman lisääminen auttaa juoksussa! Monihan sanoo, että salitreenin ja juoksun yhdistäminen voi olla haastavaa, mutta haluan uskoa, että minunlaiselleni ei nopealle mutta kestävälle juoksijalle siitä on vain hyötyä.

Olisi kiva kuulla SUN treeneistä! Onko muita, jotka juoksee ja käy puntilla?

Jenny

INSTAGRAMISSA: jenny_vastaiskuankeudelle

FACEBOOKISSA: vastaiskuankeudellefi

Lue lisää ja laita jakoon: 

Kuntoilija voi oppia huippu-urheilijalta

Juoksutaukoa? Näin pääset alkuun!

Jalkapöytä murtunut – ultralta telakalle



4 thoughts on “Pakosta salille – 6 viikon jälkeen ihan koukussa”

  • Salin ja juoksun yhdistäminen parasta mitä voi kropalle tehdä 💪👍🏃‍♂️ Lyhyitä sarjoja raskailla painoilla pelkkää voimaa hakien niin ei juoksu kärsi 😄

    • Kiitos Jarkko kommentistasi! Hahaa, sitten olen osannut ensimmäisten viikkojen jälkeen alkaa treenata salilla oikein. Ehkä tuosta 8 toiston sarjasta voi tiputtaa vielä muutamia toistoja pois.
      Mä uskon täysin siihen, että kun kehossa on lisää voimaa, juoksu siitä vain vahvistuu ja paranee. Ja onhan se aika tärkeä siksikin, ettei tule vammoja.
      Olisi tosi hauska lukea sun blogista lisää sun salitreenistä ja juoksun yhdistämisestä!
      Mahtavaa perjantaita 🙂

  • Teetin reilu vuosi sitten saliohjelman tukemaan juoksua. Tulokset olleet ihan loistavia! Jalka nousee paljon kevyemmin ja juoksuasento pysyy hyvänä, vaikka väsy iskee. Puhumattakaan siitä, miten reisiin ja pakaroihin on tullut lisää voimaa 🙂

    • Kiitos Hansu kommentistasi! Ihana kuulla! Just tuo on munkin tavoitteena nyt. Olen alkanut nyt tehdä alakroppaakin kun jalka on normaalikunnossa. On se vain ihanata, salitreeni! Kiva nähdä, miten vaikuttaa juoksuun, mutta toivon, että just noin kuten sanot!
      Kivaa torstaita 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *