juoksu

Juoksukuulumisia!

Seuraa juoksukuulumisia! Tämän syksyn ensimmäinen, Vauhtisammakon juoksukoulusta saamani juoksuohjelma on nyt juostu loppuun ja seuraava on jo sähköpostissa odottamassa. Viime viikolla hieman sovelsin juoksutreenejä, eikä viikkoon mahtunut työ- ja muiden elämänkiireiden takia yhtään pitkää lenkkiä, mutta silti juoksin 4 kertaa eli yhteensä 27 kilometriä ja yhden mäkitreenin. Jos joku olisi vuosi sitten sanonut, että niin muuten, vuoden päästä olet taas hulluna juoksuun ja juokset monta kertaa viikossa, olisin nauranut päin naamaa. Mutta kaikki on mahdollista! Ja niin nihkeästi kuin juoksuni uudelleen alkoivat, niin tässä ollaan. Jos siis haluat juosta ja oppia juoksemaan, aloita, jos vain voit! Mutta aloita rauhallisesti ja vaikka juoksun ja kävelyn yhdistelmällä ja riittävän matalilla sykkeillä, ei verenmaku suussa, kuten minä tammikuussa.

Meikä juoksemassa maaliskuussa ja joulukuussa. Toki tämä kuvassa näkyvä kehitys ei ole VAIN juoksun ansiota, vaan kaikkien pienten muutosten summa.

Eilen kävin kalevalaisella jäsenkorjaajalla eli Marfan korjaamossa, joka oli ihan mahtava kokemus. Hoidossa käydään koko kroppa läpi aina jalkapohjista kallonpohjaan asti. Kirjoitan kalevalaisesta jäsenkorjauksesta varmasti lisää tammikuussa, kunhan olen käynyt hoidossa toisen kerran. Ainakin oma mielikuvani siitä oli jotain ihan muuta kuin mitä se sitten olikaan. Uskon, että se sopii juoksijalle ja esimerkiksi silloin tällöin tehtäväksi vaivoja ennaltaehkäiseväksikin hoitomuodoksi.

Hoidon jälkeen ei saa urheilla kolmeen päivään, sitten onkin joulu ja maisema vaihtuu hetkeksi, enkä tiedä, pääsenkö juoksemaan pitkiä lenkkejä. Joulun jälkeisen viikon olenkin ajatellut pyhittää mäkitreenille ja puolen kilometrin vedoille ja tammikuussa sitten aloitan toisen juoksuohjelmani, jossa niin sanotusti panokset kovenevat ja saan taas kipittää myös pitkiä ja rauhallisia lenkkejä, niitä, joita ehkä juoksemisessa tällä hetkellä eniten rakastan.

4 treeniä viikossa

Toinen juoksuohjelmani sisältää yhden pitkän ja todella kevyen lenkin (max. 2,5 h, sykkeet alle 130), tunnin kohtalaisen kevyen lenkin, mäkivetotreenin ja puolen kilometrin vetoja vaihtelevalla, ensin 5:30 min/k kilometrivauhdilla. Se on muuten se kilsavauhti, jolla maratonkin pitäisi sitten kesäkuussa juosta, jos mielin päästä maaliin alle neljän tunnin. Tällä hetkellä niin juoksukunnon, peruskunnon, juoksuvauhdin ja ennen kaikkea juoksufiiliksen kehitys on ollut niin nousujohteista, etten osaa vielä yhtään jännittää tuota kesäkuista Tukholman maratonia. Tuntuu, että siihen on iäisyys ja tuntuu myös vahvasti siltä, että neljän tunnin alitus on hyvinkin mahdollista.

Ennen Tukholmaa lähden tavoittelemaan reippaasti alle kahden tunnin aikaa Berliinin puolimaratonille. Lisäksi harkitsen vahvasti osallistumista huhtikuun lopussa olevalle Helsinki10:lle. Syksymmällä on sitten vuorossa ainakin Trondheimin maraton ja muu jää nähtäväksi. Jossain vaiheessa aion juosta Carga Maximan kanssa Helsingistä Porvooseen. Myös satasen lenkki kiinnostelee kovasti!  Kisoissa mahtavinta on tunnelma! Ilmassa on pientä jännitystä ja kaikilla on sama tavoite, juosta hyvä juoksu. Onhan se myös itsensä voittamista ja taas uusi kokemus plakkariin.

Kehityksen näkee myös kuvissa

Juoksu siis sujuu ja aika mahtavaa on  paitsi tuntea kehitys kunnossa myös nähdä oma kehitys ja muutos valokuvissa. Oman kropan muuttumista ei oikein tässä arjessa huomaa ja vaikka paino on taas junnannut paikallaan samoissa lukemissa viikkotolkulla, tiivistymistä tapahtuu koko ajan. Kuitenkaan en yhtään stressaa kiloista, painosta, housunkoosta tai mistään muustakaan. Toki varaa on vielä kiinteytyä, mutta ennen kaikkea ajattelen sen juoksua helpottavaa vaikutusta! Ja elämäntavat ovat nyt sellaiset, että se kyllä tapahtuu tässä pikku hiljaa ilman, että joudun oikeastaan edes tekemään sen kummempia valintoja. Jatkan suurimmaksi osaksi niitä hyväksi havaitsemiani tapoja, jotka astuivat elämääni noin vuosi sitten ja joista löytyy juttua painonhallintakategoriasta. Viimeisen 7 vuoden aikana on tullut juostua niin 56 kilon painoisena ja 85 kilon painoisena ja aika monessa lukemassa siltä väliltä. Nyt alkaa olla taas aika hyvä!

Millaisia juoksu- tai treenisuunnitelmia sinulla on? Alkaako ensi vuoden kisakalenteri täyttyä?

Jenny

Tuu Instagramiin!

4 thoughts on “Juoksukuulumisia!

  1. Voi että olisi ihanaa ilmoittautua johonkin juoksukouluun! Kunpa se vain olisi taloudellisesti mahdollista… tällä hetkellä tuntuu, että olisi kiva saada ammattilaiselta vinkkejä treeniin. Joka tapauksessa treenaan säännöllisesti, mutta olisi kiva tietää, kuinka tehokasta treeni on ja kuinka paljon se vastaa tämän hetkisiä tavoitteitani. Vaikka netti on täynnä vinkkejä, on kokonaisuutta omista treeneistä ja etenkin omasta fyysisestä potentiaalista välillä vaikeaa hahmottaa…

    Syksyn olen keskittynyt salilla lihasvoiman kasvattamiseen ja juoksun suhteen peruskestävyyteen. Syke alkaa olla matalampi, mutta toisaalta mulla ei ole kovinkaan hyvää käsitystä omista sykerajoistani. On kuitenkin ilo huomata, että ylä- ja alamäkijuoksu on kehittynyt osaltani huomattavasti ja etenkin ylämäissä huomaa, että syksyn pimeydessä vedetyt tehokkaat jalkatreenit ovat tuottaneet toivottua tulosta. Sen sijaan lihasten elastisuus kaipaa nyt kehittämistä. Joululoman agendana on tehdä kehonhuoltoa jossain määrin joka päivä sekä liikkua monipuolisesti kävellen, uiden ja hiihtäen. Maanantain pitkiksestä penikkavaiva nosti taas päätään ja särky on välillä sen verran kova, että voi olla parempi vähentää juoksua hetkeksi. Toivotaan että hiihto ei pahenna vaivaa!

    Alkuvuodesta suunnitelmissa on rynnätä heti hierojalle ja aloittaa uusi harjoitusohjelma, jossa mm. salitreenin sisältö muuttuu raskaammista painoista lihasvoimaa ylläpitävään ja kehonhallintaa vaativaan suuntaan. Juoksuun otan nyt enemmän myös vauhtikestävyyttä mukaan ja pyrin joogaamaan/käymään pilateksessa kerran viikossa. Tämä kaikki mielestäni kuulostaa loogiselta Berliini puolikasta ajatellen, mutta edelleenkin mieltä kalvaa epävarmuus siitä, teenkö kaiken ns. oikein vai pitäisikö toimia jotenkin toisin. Vauhtikestävyyteenkin kaipaisin vinkkejä vaihtelevista tavoista harjoitella!

    1. Kiitos Annariina kommentistasi!
      Valmennus ja juoksukoulut on kyllä siinä vertaansa vailla, että sieltä saa just palautetta tekniikkaan, jota itse ei ehkä tajua korjata. Yks hyvä keino on pyytää jotain kaveria vaikka videoimaan omaa juoksua, siitä voi jo analysoida jotain. Myös juoksukirjallisuudesta saa tekniikkavinkkejä, mutta eihän se ole tietty sama kuin henkilökohtainen palaute.
      Tarkat sykerajat juuri itselle voi saada testaamalla, mulle on tehty se ajat sitten ja nyt keväällä ajattelen ottaa uusiksi. Lenkillä-blogin Elinan blogista voi lukea siitä laktaattitestistä.
      Kaikki sun treenit kuulostavat tosi hyviltä! Oot ihan varmasti oikeilla jalanjäljillä ja Berliini tulee sujumaan hienosti!
      Kaikkea hyvää, mukavaa joulun jatkoa!

  2. Moi Jenny. Just tulin viikon tokalta juoksulenkiltä ja että olen itsestäni ylpeä 👊🏃
    Mulla myös tavoitteena tuo helsinki10-juoksutapahtumaan osallistuminen 🤗 ja puolikkaasta olen haaveillut tämän vuoden että ensikesäkuun halfmaratooniin vois OIKEESTI tähtää 😁
    Kiinnostaisi kyllä kovasti joku juoksukoulu, kurssi tai vastaava missä tavotteellisesti oppis juoksee 🤔 Olisko sulla suositella jotain?

    1. Mahtavaa, hyvä Heiune ja kiitos kommentistasi! Pahoittelen, että kesti vastata. Siitä se lähtee, rauhallisesti kun aloitat, niin ei tule sitä inho-oloa, että tää on kamalaa.
      Sulla on oikeasti hyvin aikaa harjoitella ja puolikas ens keväänä on täysin mahdollinen.
      Mä voin kyllä lämpimästi suositella noita Vauhtisammakkoja. Olen ollut muissakin juoksukouluissa ja tää on kyllä ihan omaa luokkaansa. Itsellä juoksu on kehittynyt huimasti kolmen kuukauden aikana ja yksin en olisi niitä muutoksia osannut tehdä. Tietty en tiedä, missä asut, mutta Vauhtisammakot vaikuttavat ainakin Helsingissä ja Turussa.
      Ihanaa joulun jatkoa sulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *