Nyt jos koskaan hyvinvoinnista on huolehdittava

Nyt jos koskaan hyvinvoinnista on huolehdittava

Vaikka eilen olikin liki hellepäivä, se on syksy nyt. Nyt jos koskaan hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää. Ja syksy tarkoittaa itselleni rutiineja kesän ”hurvittelujen” jälkeen. Kesällähän joustin paikoin niin nukkumaanmenosta, syömisistä ja ruokarytmistä sekä liikunnasta eikä lopputulos ollut aina mieleinen, mutta toisaalta pienimuotoinen pellossa eläminen varmasti teki henkisesti hyvää ja ainakin muistutti siitä, että olen ihminen, jolle rutiinit sopivat ja joka myös niistä tykkää. Koska päivät ovat hektisiä eikä yö, vaikka sen 8–9 tuntia useimmiten nukunkin, ehkä ihan riitä palautumiseen koko tästä arkirumbasta, on keksittävä myös muita keinoja, joilla kuormitusta voi vähentää tai palautumista lisätä.

Vaikka lapioi, valmista ei tule

Puhuu sitä ihan kenen kanssa tahansa työasioista, tuntuu siltä, että useimmilla hommaa on enemmän kuin riittävästi. Juuri kävin mielenkiintoista keskustelua ihmisen kanssa, joka totesi vain, että vaikka kuinka lapioi, valmiiksi ei tule, ja onkin tyydyttävä siihen, ettei kaikki voi olla täydellistä, vaan riittävän hyvän on kelvattava. Itsekin huomaan, että välillä työpäivien jälkeen on ihan pöllähtänyt olo, kun on painanut sata lasissa. Viime yönä asiakastapaaminen tuli uniin asti, mutta onneksi ei valvottanut. Kirjoitan jatkuvasti asioita muistivihkoon, koska sillä vältyn sen muistelemiselta, mitä minun pitikään muistaa.

Ennalta asioita on helpompi korjata! Hyvinvoinnista pitää jaksaa kiinnostua ennen kuin on ongelmia.

Silloin kun et ehtisi, on nimenomaan ehdittävä

Nyt jos koska säännöllisen ruokarytmiin, riittävään mutta ei jatkuvasti liian kuormittavaan liikuntaan ja palautumisesta huolehtimiseen keskittyminen onkin tärkeää! Silloin kun ei ehtisi huolehtia hyvinvoinnista, on vain ehdittävä! Syön 5 kertaa päivässä, kirjoitan edellisviikonloppuina treenit kalenteriin ja olen sängyssä jo kello 21 kirjan kanssa. Aamuisin teen 10 minuutin meditaation Calm-appilla ja iltaisin vartin juoksijan joogan Yoga för dig som tränar -kirjasta. Noinkin lyhyt joogatuokio paitsi parantaa liikkuvuuttani myös rauhoittaa päivän tekemisistä. Pyrin pitämään päivässäni myös tyhjiä hetkiä, jolloin en näprää kännykkää tai kuuntele musiikkia, vaan olen ja lataan akkuja ja kuulostelen itseäni. Läheisten kanssa oleminen myös tärkeää ja nyt kun keskimmäiseni sai ajokortin, olemme viikon sisään viettäneet enemmän äiti–tytär-aikaa kuin pitkään aikaan, koska olemme käyneet yhdessä ajelemassa.

Hoida ennalta

Elämä on nykyään hektistä ja kiireistä ja se, mihin ihmisen pitää taipua esimerkiksi monilla työpaikoilla, on aikamoista. Monilla ei ole vaihtoehtoja ja entisenä suorittajana tunnistan itsekin sen, miten helppoa sinne suorittamisen puolelle olisi lipsua. Mutta sen sijaan pyrin ennaltaehkäisevästi hoitamaan itseäni, huolehtimaan hyvinvoinnista ja tekemään asioita niin, että jaksaminen pysyy hyvänä runsaasta tekemisestä ja kiireestä huolimatta. Paljon helpompaa on fiksata asioita etukäteen ja pyrkiä huolehtimaan itsestään parhaansa mukaan kuin korjata sitten, kun on jo syvällä suossa. Tiedän senkin kokemuksesta yli 10 vuoden takaa ja ehkä tuo kokemus on juuri se, joka saa itseni toimimaan toisin myös nykyään eikä vain painamaan aina vain kovempaa elämän jokaisella osa-alueella.

Ihanaa syksyä ja päivää! Voi hyvin!

Jenny

INSTAGRAMISSA

FACEBOOKISSA

P.s. Sydän tuohon alas on tullut jäädäkseen. Saa painaa, kiitos <3

Tunne saa tulla, mutta siihen ei tarvitse reagoida

Joskus ei tarvita kuin se yksi ihminen, joka välittää



6 thoughts on “Nyt jos koskaan hyvinvoinnista on huolehdittava”

  • Luin täällä nyökytellen (taas kerran! 🙂 postaustasi. Palasin viime viikolla töihin kahden vuoden äitiys- ja hoitovapaan jälkeen ja lapsemme aloitti päivähoidon. Minulla oli kaksi tarvetta tässä isossa elämänmuutoksessa: saada arkipäivät mahdollisimman sujuviksi ja edistää omaa hyvinvointiani päivittäin pienin ja isommin teoin. Tässä yksi esimerkki. Olen juossut viimeisen kahden vuoden ajan 3x viikossa, mutta työpäivinä en tällä hetkellä ehdi/jaksa lähteä illalla enää lenkille. Asian ratkaisi työmatkapyöräily! Tällä tavalla saan työpäivien aikana yhteensä reilun tunnin reipasta liikuntaa ja happea kuin itsestään. Ja kun on vuoroni viedä tai hakea lapsemme päivähoidosta, hurautan töihin tai kotiin päiväkodin kautta lapsi lastenistuimessa. Tämä yksittäinen asia on lisännyt päiviini valtavasti sujuvuutta ja hyvinvointia. Hyvinvoivaa syksyä sinulle Jenny!

    • Moikka Anna, kiitos kommentistasi! Apua, musta tuntuu, että teidän ”vauva” syntyi just ja nyt on mennyt jo pari vuotta :O
      Samaa toivon itsekin, arjen on oltava mahdollisimman sujuvaa ja vähän kuormittavaa, koska työ kuormittaa aikalailla.
      Tosi hyvä toi työmatkapyöräily! Saat tosiaan raikasta ilmaa ja liikuntaa eikä sitten enää kotoa tarvitse lähteä minnekään. Se sujuvuus on kyllä yksi iso osa hyvinvointia myös.
      Ihanaa alkavaa viikkoa koko teidän perheelle! Mahtavaa syksyä 🙂

  • ”Silloin kun ei ehtisi, on nimenomaan ehdittävä.” Tuo on niin totta! Viimeksi tiistaina tuntui, että näinköhän edes töiltäni ehdin Pilatekseen. Olin jo melkein skippaamassa tuon tunnin, kun lopulta päätin, että sinne menen vaikka mikä olisi. Ja hyvä, että menin. Ai, että se teki hyvää. Tunnin jälkeen olo oli rentoutunut ja voimaantunut. Kiitin itseäni jälkeenpäin, että olin suonut tuon Pilates-hetken itselleni 💛

    Kiitos Jenny mielenkiintoisesta blogistasi ❤️

    • Kiitos Sari kommentistasi!Itse pyrin just noudattamaan tuota, että silloin kun ei mitenkään ehtisi, on tarve hyvinvoinnista huolehtimiselle oikeastaan suurin kaikin puolin!
      Hienoa, että menit pilatekseen ja vielä kiitit itseäsi! Mä en oo oikein koskaan päässyt pilatekseen sisään, vaikka tiedän, että se olis itselle tarpeellista. Nyt meenkin epämukavuusalueelle, kun ilmoittauduin Juoksijan pilates -ryhmään, ekaa kertaa meen sinne huomenna 🙂
      Ihanaa viikonloppua!

      • Kiitos Jenny!

        Toivotaan, että tuo Juoksijan pilates auttaisi sinua pääsemään pilateksen saloihin ja tuntuisi ”omemmalta” kuin aikaisemmat pilates kokemuksesi. Se toimii kuitenkin kehonhuoltona ja hoitaa kovien treenien rasittamia lihaksia.

        Antoisia treenejä ja mukavaa sunnuntaita 😊

        • Kiitos Sari! Oli ihan mahtava pilatestunti sunnuntaina! En ollutkaan niin ”huono” kuin olin kuvitellut olevani, huomasin, että mulla taisi olla jokin rajoittava ennakkouskomus itsestäni :O Lisäksi liikkeet olivat tosi mielekkäitä ja hyödyllisiä ja tunti meni hujauksessa. Odotan jo ens sunnuntaita innolla 🙂 Mahtavaa viikkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *